Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس:

مبارزه با آفات با رویکرد مدیریتی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به تغییر رویکرد در کنترل آفات و بیماری های گیاهی گفت: در گذشته سیاست مبارزه و ریشه کنی در دستور کار بوده اما امروزه راهکار مدیریت آفات و امراض رایج و فراگیر شده است.

مبارزه با آفات با رویکرد مدیریتی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حمید دبیری در نشست مدیران پهنه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین افزود: مدیریت آفات و امراض گیاهی به این معنی است که باید روش های مدیریتی صحیح و کار آمد درجهت حفظ محصولات زراعی و باغی به کار گرفت.

این مقام مسئول تصریح کرد: به طور مثال کاهش مصرف بذر در مزارع کلزا تا چهار کیلوگرم در هکتار یک روش مدیریتی مفید است که علاوه بر صرفه جویی اقتصادی در هزینه بذور مصرفی موجب افزایش تهویه خاک و کاهش آفات مکنده می شود.

وی به نقل از محقق خارجی، ʺکارلوسʺ اظهار کرد: از خاک خوب با زهکش بد محصول خوب به دست نمی آید اما از خاک بد با زهکش خوب می توان محصول مناسب برداشت کرد.

دبیری با تاکید بر اهمیت تاثیر رعایت مسائل به زراعی در کنترل آفات و امراض گیاهی، ابراز کرد: گسترش بی رویه و غیر علمی باغ های مرکبات در آینده می تواند موجب بروز برخی معضلات و بیماری های جدید شود.

به گفته وی، با توجه به نقل و انتقالات و ارتباطات فراوان و سهولت در گسترش آفات، بروز آفات نو ظهور گسترش یافته است به طوری که در چند سال اخیر آفت ها و بیماری های جدیدی مثل عارضه زوال مرکبات، مگس مدیترانه ای، سرخرطومی حنایی و گرینینگ شناسایی شده اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اعلام آمادگی همکاری علمی با تمامی محققین و دانشجویان بخش گیاه پزشکی و دیگر حوزه های مرتبط برای اجرای طرح های تحقیقی، بیان کرد: هر نوع اطلاعات علمی و یافته های میدانی در اختیار این افراد قرار داده می شود.

دبیری به مدیران پهنه توصیه کرد: با افزایش مهارت و توانایی در خودتان مشاوره های مناسب علمی و کاربردی مورد نیاز بهره برداران تحت پوشش را ارائه و برآورده کنید .

این مقام مسئول مهم ترین وظیفه حفظ نباتات را تولید محصول سالم دانست که برای تعیین اثر بخشی اقدامات انجام شده در این راستا میزان محصول گواهی شده را شاخص ارزیابی آن عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید