Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس :

فارس قطب تولید لیمو شیرین کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این استان با حدود 16 هزار هکتار باغ لیموشیرین و تولید بالغ بر 450 هزار تن رتبه اول تولید کشور را دارد.

فارس قطب تولید لیمو شیرین کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی قاسمی در بازدید از باغ مرکبات و واحد صنعتی درجه بندی و بسته بندی میوه تازه مرکبات پاسالاری واقع در این شهرستان تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان قیروکارزین با  6500 هکتار باغ لیموشیرین و تولیدی بالغ بر 250 هزارتن رتبه اول تولید این محصول در استان را دارد.

به گفته وی؛ استان فارس رتبه دوم در تولید مرکبات کشور دارد و تنوع محصولی مرکبات در این استان بسیار زیاد است.

این مقام مسئول ابراز کرد: انواع مرکباتی تولیدی استان فارس به طور ویژه در شهرستان های قیروکارزین، جهرم، داراب، لارستان، فسا و کازرون تولید می شود.

قاسمی با بیان اینکه به باغداران توصیه می شود تا ارزش افزوده بیشتری از مرکبات و سایر تولیدات داشته باشند، گفت: در چند سال اخیر مراکز سورت و بسته بندی به همت خود باغداران و کشاورزان توسعه پیدا کرده و در حال حاضر بیش از 35مرکز سورت و بسته بندی مرکبات در شهرستان های مرکبات خیز داریم.

وی با اشاره به اینکه محصولی که به بازار عرضه می شود نیاز به سورت و بسته بندی دارد، یادآور شد: در شهرستان های مرکبات خیز ظرفیت سورت و بسته بندی این مراکز حدود 180 هزارتن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛ اشتغال زایی، افزایش ماندگاری محصول و امکان تولید آب میوه و محصولات نوع دوم فرآوری  را از مزایای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی برشمرد و افزود: تسهیلات ارزان قیمتی به منظور توسعه این صنایع در اختیار سرمایه گذاران قرار داده خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: در شهرستان هایی که دارای شهرک صنعتی هستند مجوز های بی نام برای راه اندازی صنایع تبدیلی غذایی صادر شده است علاوه بر این محدودیتی برای اینکه در باغ های تولید کننده، این مجوزها در اختیار باغداران قرار بگیرد، وجود ندارد.

طرح درجه بندی و بسته بندی میوه تازه مرکبات پاسالاری در منطقه باروس از توابع شهرستان قیروکارزین قرار دارد که  ظرفیت سورت و بسته بندی دو هزار تن میوه در سال دارد.

این واحد صنعتی در باغ میوه متعلق به حسین علی پاسالاری قرار دارد که باغدار مذکور از هر هکتار لیموشیرین بالغ بر 170 تن و از هر هکتار لیموی لیسبون بالغ بر 200 تن میوه برداشت می کند این در حالی است که میانگین تولید این دو محصول در شهرستان 50 تن در هکتار است.

انواع مرکبات تولیدی از این باغ پس از بسته بندی با برند ویژه باغدار به میادین سراسر کشور و کشور های همسایه و اروپایی صادر می شود.

در بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از باغ مذکور، علی محمد کریمی فرماندار شهرستان قیروکارزین و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی نیز حضور داشتند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید