Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

افزایش 38 درصدی کاشت کلزا در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین ضمن اعلام پایان کاشت کلزا در این شهرستان گفت: با اقدامات انجام شده در این مدیریت سطح کاشت دانه روغنی کلزا نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش یافته و به 581 هکتار رسیده است.

افزایش 38 درصدی کاشت کلزا در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی افزود: بیش از 96 درصد از عملیات کاشت کلزا بصورت مکانیزه و با بذر اصلاح شده رقم هایولا 50 انجام که در یک صد هکتار از اراضی زیر کشت آبیاری تحت فشار نیز اجرا شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: پیش بینی می شود پس از برداشت در فصل آتی بیش از 1200 تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان قیروکارزینی خریداری و به کارخانه های روغن کشی تحویل داده شود.

به گفته وی؛ بسیج توان کارشناسی پرسنل جهاد کشاورزی برای افزایش کیفیت عملیات زراعی مانند بستر سازی مناسب، کاشت به موقع، تامین بذر سازگار با اقلیم منطقه، مبارزه به موقع با علف هرز و تامین سریع کود های شیمیایی در افزایش عملکرد مزارع کلزا موثر خواهد بود.

همتی اظهار کرد: برگزاری کلاس های ترویجی، دیدار های چهره به چهره با کشاورزان، اختصاص شرایط ویژه مانند پرداخت تسهیلات در گردش سلف کلزا، تصویب نرخ خرید تضمینی مناسب، بهبود شرایط بیمه گری محصول کلزا و احساس مسئولیت کشاورزان در کاهش وابستگی برای تولید روغن خوراکی به خارج از دلایل عمده افزایش سطح کاشت این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد:  مشورت گرفتن از کارشناسان پهنه های کشاورزی، تغذیه بهینه با کاربرد کودهای اوره و سولفات آمونیم ʺدر مرحله غنچه دهیʺ در افزایش محصول و کیفیت دانه بسیار موثر است و می تواند تا یک تن محصول را افزایش دهد.

خسارت عوامل غیر مترقبه از جمله سیل و سرما زدگی برای کشت کلزا محتمل است لذا کشاورزان با مراجعه به دفاتر شرکت های خدمات بیمه محصولات کشاورزی محصول خود را در برابر خطرات بیمه نمایند.

قیروکارزین با میانگین بارش سالانه 280 میلی متر در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید