Iranian Agriculture News Agency

باغدار پیشرو قیروکارزینی:

نقشه راه، رمز موفقیت در فعالیت باغداری است

یکی از باغداران پیشرو قیروکارزینی در گفت‌وگو با ایانا از راهکارهای سازگاری با خشکسالی اینگونه می‌گوید: استفاده از سامانه‌های نوین و هوشمند آبیاری تحت فشار، سایبان باغ و بهره‌گیری از ارقام مقاوم به تنش‌های خشکی و به کار گیری اقدامات مدیریتی دیگر از جمله کارهای مد نظر ما به‌منظور کاهش مصرف آب در باغ است.

نقشه راه، رمز موفقیت در فعالیت باغداری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حاج‌حسین‌علی پاسالاری 50 سال سن دارد و از باغداران پیشرو منطقه باروس شهرستان قیروکارزین است که با مدیریتی توانمند و تجربه 20 سال باغداری موفق به طور میانگین از هر هکتار باغ لیموشیرین بالغ بر 170 تن  محصول و از هر هکتار باغ لیموی لیسبون بالغ بر 200 تن میوه برداشت می کند این در حالی است که متوسط عملکرد این دو محصول در شهرستان قیروکارزین 50 تن در هکتار است. او دارای سه فرزند دختر و یک فرزند پسر است که محمد فارغ التحصیل رشته باغبانی  بوده و در مدیریت مجموعه قریب به 50 هکتاری باغ های مرکبات، پدر را همراهی می کند.  پاسالاری  از دلایل موفقیت، برنامه‌ها و چالش‌های باغداری می‌گوید. 

عامل موفقیت شما در زمینه فعالیت کاری چیست؟

توکل به خدا، تلاش و پشتکار فراوان و سپس مجموعه ای از عوامل توام در قالب مدیریت صحیح و اصولی مانند تغذیه مناسب از جمله استفاده از کود های ارگانیک، رعایت اصول باغداری نوین، حذف، جایگزینی و آبیاری به موقع و بهره گیری از توصیه های فنی کارشناسان خصوصا ظرفیت های موجود در مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین موجب شده که به عنوان یک باغدار موفق مطرح و مورد توجه باشم .

چند سال است که در این حوزه فعالیت دارید؟

از ابتدای سال 1378 با خرید یک قطعه باغ و توسعه آن، باغداری در منطقه را آغاز کرده‌ام که در طول این مدت تجربه‌های فراوانی در این بخش نصیبم شده است.

با توجه به خشکسالی‌های اخیر چه راه‌کاری برای هر چه بهتر انجام شدن فعالیت‌های کشاورزی مدنظر شماست؟

استفاده از سامانه‌های نوین و هوشمند آبیاری تحت فشار، سایبان باغ و بهره‌گیری از ارقام مقاوم به تنش‌های خشکی و به کار گیری اقدامات مدیریتی دیگر از جمله کارهای مد نظر ما به‌منظور کاهش مصرف آب در باغ است.

چه مشکلات و چالش هایی در زمینه شغلی شما وجود دارد؟

تغییرات اقلیمی و خشکسالی، شیوع عارضه زوال مرکبات، کمبود ادوات مکانیزه برداشت در بخش باغبانی و کمبود نیروی کار انسانی از مهم ترین مشکلات باغداری در منطقه است.

آیا صنایع تبدیلی در حوزه فعالیت شما لازم است و در منطقه وجود دارد؟

قطعا وجود صنایع تبدیلی و سردخانه ها در تعدیل قیمت ها و فروش محصول به قیمت مناسب اثر گذار هستند به همین علت من یک واحد درجه بندی و بسته بندی مرکبات با ظرفیت دو هزار تن در باغ شخصی خود احداث کرده ام و تمامی مرکبات تولیدی را پس از شستشو، درجه بندی و بسته بندی به میادین میوه ارسال که در نتیجه از ارزش افزوده  چشم گیری برخوردار می شود.

بازار چه نقشی را در زمینه فعالیت کشاورزی شما دارد؟

مسلما فروش محصول به قیمت مناسب در بازار موجب تقویت توان مالی باغدار شده که در مدیریت مناسب باغ و تولید محصول با کیفیت تر موثر می شود دسترسی به بازار های منطقه و کشور های همسایه و امکان صادرات محصول به نقاط مختلف  باعث شکل گیری یک بازار جذاب و پویا می شود.

به‌عنوان یک کشاورز پیشرو تجربیات خود را در زمینه فعالیت خود شرح دهید و چه توصیه ای برای افرادی دارید که در زمینه شغلی شما فعالیت می‌کنند؟

برای موفقیت در هر کار باید ابتدا یک نقشه راه ترسیم و دقیقا بر اساس آن حرکت کرد باغداری نیز غیر از این نیست، احداث باغ در یک خاک مناسب با آب با کیفیت همراه با انتخاب و اجرای سیستم های نوین آبیاری تحت فشار حرکت در مسیر نقشه راه است. اگر در باغداری تولید محصول سالم و مرغوب مد نظر باشد و با برند‌سازی و بسته بندی متنوع همراه شود محصولات همیشه بازار پسند بوده و می تواند سود سرشاری نصیب ما کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید