Iranian Agriculture News Agency

نقشه راه تحقیقاتی گیاهان دارویی دراستان فارس تدوین شد

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس گفت: با توجه کمبود منابع آب و خشکسالی ناگزیر به تغییر الگوی کشت هستیم از این رو نقشه راه تحقیقات گیاهان دارویی استان فارس تدوین شد.

نقشه راه تحقیقاتی گیاهان دارویی دراستان فارس تدوین شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، وحید روشن شامگاه روز شنبه بیست وسوم آذرماه در نشست شورای کشاورزی این استان، به تهیه نقشه مذکور بر اساس اولویت بندی گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: با توجه به یکسان نبودن نیاز آبی و ریسک بالای بازارگیاهان دارویی، عدم موفقیت تولید گیاهان غیربومی در ایران در رقابت با سایر کشورها و اینکه برند سازی گیاهان دارویی پر آب و غیر بومی با شکست روبرو می شود، تهیه نقشه بر این اساس صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در نقشه مذکور گیاهان دارویی بومی مد نظر است چرا که این گیاهان به دلیل سازگاری با منطقه نیاز آبی پایین داشته و به علت انحصاری بودن قابل برند سازی دارند.

به گفته روشن؛ گل محمدی، آنغوزه، باریجه، شیرین بیان، آویشن دنایی، آویشن شیرازی، مور خوش، لعل کوهستان، جاشیر کوهی، گل اروونه، مرزه بختیاری، شبه مرزه و صبر زرد از گیاهان اولویت دار در این نقشه هستند.

این محقق هدف از تهیه نقشه راه، را تدوین یک برنامه نظام‌مند برای شناسایی و اولویت بندی فعالیت های تحقیقاتی مسئله محوردانست و افزود: نقشه راه تحقیقات گیاهان دارویی کلیه سطوح تحقیقاتی شامل برنامه، طرح کلان، طرح و پروژه های تحقیقاتی را در بر گرفته، به گونه ای که از هم اکنون مشخص است که اجرای هر پروژه تحقیقاتی کدام مشکل یا نارسایی اطلاعاتی در زمینه گیاهان دارویی را برطرف می کند.

روشن اظهار کرد: چهار طرح کلان، 11 طرح و 27 مگاپروژه و 125 پروژه اصلی در قالب نقشه راه برای تولید گیاهان دارویی تهیه شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید