Iranian Agriculture News Agency

برای اولین بار در کشور؛

رونمایی از نقشه راه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس گفت: نقشه راه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این استان که برای اولین بار در کشور و با همکاری دانشگاه شیراز تهیه شده است، روز چهارشنبه 20 آذر ماه رونمایی می شود.

رونمایی از نقشه راه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس

ابراهیم زارع در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ایانا در استان فارس، با بیان اینکه نقشه مذکور یک برنامه تحقیقاتی 5 ساله می باشد که مشکل محور و بر اساس مساله یابی تنظیم شده است، افزود: این نقشه راه می‌تواند محور پایان نامه دانشجویان بوده و فعالیت های پژوهشی استان فارس را هدفمند کند.

به گفته وی؛ نقشه راه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس برای 17 محصول تدوین شده که می توان به محصولاتی نظیر گندم، جو، ذرت، کلزا، مرکبات، زیتون، انگور، خرما، گیاهان دارویی، تولید محصول سالم، کاهش ضایعات، آبخیزداری، علوم دامی، طیور و زنبور عسل، شیر و فرآورده های لبنی اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس تصریح کرد: پژوهش، آموزش، ترویج، تولید محصولات فناورانه، نظارت و ذخایر ژنتیکی از رسالت های این مرکز است.

زارع  با بیان اینکه در یک سال اخیر  ۱۳۹ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی و سمینارهای داخلی و خارجی به چاپ رسید، هشت کتاب منتشر و دو اختراع ثبت شد، افزود: در حال حاضر 361 پروژه پژوهشی در حوزه کشاورزی استان فارس در دست اجرا است.

وی اظهار کرد: در استان فارس اقدامات پژوهشی مرکز در قالب ده بخش پژوهشی با هدف اصلاح و تهیه بذرو  نهال با رویکرد تحقیقات به نژادی و به زراعی و عمدتا بر روی غلات انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایستگاه تحقیقات داراب و زرقان دو پایگاه اصلی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس است، یادآورشد: هرسال با مشارکت سایر مراکز هم اقلیم و تحت نظر موسسه تحقیقات  اصلاح بذر به طور متوسط ده رقم جدید از محصولات زراعی و باغی سازگار با شرایط  اقلیمی استان فارس  معرفی می‌کنیم.

وی افزود: اصلاح بذر و مسائل به نژادی و به زراعی چغندر قند نیز از فعالیت های مهم این مرکز است  که تاکنون چندین رقم جدید قابل رقابت با ارقام خارجی معرفی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه تحقیقات آب وخاک، گیاهپزشکی، فنی و مهندسی، حفاظت خاک و آبخیزداری، بخش اقتصادی اجتماعی و ترویجی از جمله فعالیت های این مرکز است، گفت: فعالیت های پژوهشی توسط ۱۱۴عضو هیئت علمی و محقق انجام می شود.

زارع با اشاره به اینکه نظارت بر کیفیت کودهای داخلی و خارجی موجود در بازار  به صورت مستمر انجام می شود. ابراز کرد: در سال جاری و در قالب طرح محققین  معین ۴۳۵ مورد بازدید از مراکز خدمات کشاورزی  انجام و ۴۳۹ مورد کارگاه آموزشی در زمینه هرس، شخم، مبارزه با آفات و علف های هرز صرفا برای کشاورزان برگزار شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید