Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

جریان اجتماعی برای حفاظت از خاک ایجاد شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه باید در حفظ و حراست از خاک یک جریان اجتماعی ایجاد شود،گفت: گردهمایی روز خاک با هدف تبیین اهمیت خاک، عمومیت بخشی و دغدغه مند کردن کل جامعه به حفظ این بستر حیات برگزار می شود.

جریان اجتماعی برای حفاظت از خاک ایجاد شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی قاسمی در سومین همایش روز جهانی خاک در شیراز با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی خاک، جلوگیری از فرسایش خاک برای حفظ آینده می باشد، یادآور شد: حفاظت از کمیت و کیفیت خاک ضروری است چرا که تشکیل یک سانتی متر خاک صدها سال زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در ایران فرسایش خاک ده تن در هر هکتاراست، ابراز کرد: هر تن فرسایش خاک معادل 28 دلار می باشد و در کشور ما سالانه ۵۶ میلیارد دلار هزینه صرف فرسایش خاک می شود که معادل 18 الی 19 درصد تولید ناخالص ملی کشور ما است.

به گفته قاسمی؛ بدنه دولت و مراکز تحقیقاتی از دیرباز به مقوله خاک توجه داشتند اما باید تلاش بیشتری در آگاهی بخشی بهره برداران زمین و اراضی و کل جامعه شود و  برای تحقق این مهم نیاز به کمک سمن‌ها، دانشگاه‌ها و نخبگان علمی است چرا که اثرات سوء بی تدبیری ها گریبان همه اجتماع را می گیرد.

این مقام مسئول به نقشه "تعیین تناسب اراضی" تهیه شده توسط موسسه آب و خاک اشاره کرد و افزود: کشاورزان به منظور حفاظت از خاک باید از این نقشه، متخصصین خاکشناسی و آزمایش خاک بهره ببرند.

وی همچنین با اشاره به قانون حفاظت از خاک مصوب چهارم خرداد ماه سال جاری، گفت: این قانون تا حدود زیادی به حل چالش ها و فائق آمدن بر مسائل و مشکلات حوزه خاک کمک می کند و دستگاه های زیادی در اجرای این قانون ذی مدخل هستند اما طرف اصلی این قانون وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: به منظور جلوگیری از فرسایش خاک به اذن مقام معظم رهبری اعتبارات ویژه ای از صندوق توسعه ملی به آبخیزداری تخصیص داده شده است.

وی همچنین توسعه باغ ها در اراضی شیب دار، تولید محصول گواهی شده و استاندارد، توجه به مکانیزاسیون و کشاورزی حفاطتی را از دیگر اقدامات در راستای حفاظت خاک برشمرد.       

قاسمی با اشاره به بیانات اخیر عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اینکه حفاظت از خاک یه بحث فرابخشی است، به نقل از وی بیان کردکه با پرداختن به مقوله خاک سایر چالش های بخش کشاورزی نیز حل می شود.

سومین همایش روز جهانی خاک، روز چهار شنبه سیزدهم آذرماه با حضور جهانبخش میرزاوند مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی در شیراز برگزار شد.

 در این همایش از "نقشه راه علمی خاک کشور"، "کتاب راهنمای تصویری میکرومورفولوژی خاک"، "کتاب خاک در ادبیات فارسی" و"تمبر یادبود سومین همایش روز خاک" رونمایی شد.    

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید