Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

شمارش 98 هزار کلنی زنبور عسل در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از شمارش بالغ بر 98 هزار کلنی زنبور عسل طی سرشماری سراسری سال جاری در این شهرستان خبر داد و گفت: این تعداد کلنی در قالب 534 زنبورستان با تولیدی بالغ بر دو هزار و 400 تن عسل سالانه در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داد های کشاورزی کشور ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی با اشاره به افزایش 30 درصدی آمار کلنی های زنبور عسل نسبت به سال گذشته افزود: از مجموع کل زنبورستان ها 307 واحد با تعداد 46 هزار و 880 کلنی زنبور عسل، زنبورداران بومی این شهرستان هستند.

 به گفته وی تعداد واحد های فعال زنبور داری و کلنی های زنبور عسل بومی  نسبت به سال گذشته رشد نزدیک به 50 درصدی دارد و تعداد کل شاغلین در واحد های سرشماری شده بیش از 700 نفر است. 

قیروکارزین قطب پرورش زنبورعسل در جنوب کشور

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قیروکارزین پذیرای زنبورداران از نواحی مختلف فارس و دیگر استان ها از جمله اصفهان، چهار محال و بختیاری و قم است، اظهار کرد: 227 واحد زنبورداری مهاجر با 52 هزار کلنی در این شهرستان استقرار دارند. 

او وجود پتانسیل های طبیعی مانند جنگل های کنار، باغات مرکبات ، زراعت های مختلف و همچنین اقلیم معتدل در فصول پائیز و زمستان را از دلایل عمده کوچ پائیزه زنبورداران غیر بومی به قیروکارزین و رشد اشتغال در این زمینه  دانست. 

همتی ضمن اشاره به اینکه سرشماری زنبورستان ها اصلی ترین مبنای آماری برای تصمیم گیری های کلان در حوزه پرورش زنبورعسل است، بیان کرد:  برای هویت بخشی به کار زنبورداری، صدور و تمدید مجوز فعالیت، دریافت هر گونه خدمات فنی یا تسهیلات، مشارکت در طرح ملی سرشماری زنبور عسل ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین دستیابی به اطلاعات میزان عسل تولیدی، تعداد کلنی‌ها، محل‌های استقرار، سطح تحصیلی زنبورداران، تعداد شاغلین و مسائل و مشکلاتی که زنبورداران  با آن روبرو هستند را از دیگر اهداف این سرشماری  بر شمرد. 

توسعه تشکل های خصوصی یا تعاونی در زیر بخش پرورش زنبور عسل و ایجاد صنایع وابسته همراه با افزایش کیفیت در تولید عسل و دیگر محصولات ثانوبه زنبور عسل می تواند گامی موثر در رونق تولید، ایجاد اشتغال پایدار، ارزش افزوده و تسهیل فروش محصولات زنبورداران باشد. 

شهرستان قیروکارزین با مساحتی حدود 3320 کیلو متر مربع در فاصله 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید