Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس عنوان کرد:

احتمال حمله مجدد ملخ ها به استان فارس

بر اساس پیش بینی های فائو و سازمان حفظ نباتات کشور، امکان حمله ملخ های صحرایی در سال جاری نیز به 10 استان کشور از جمله استان فارس وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: احتمال حمله ملخ ها به این استان از بهمن ماه وجود دارد و پیش بینی می شود در سال جاری حدود 60 هزار هکتار از عرصه های زراعی، باغی، جنگلی و مرتعی استان مورد حمله این آفت قرار گیرد درحالی که سال گذشته با ملخ صحرایی در سطحی حدود 45 هزار هکتار مبارزه انجام شد.

حسین پژمان با اشاره به اینکه برای مبارزه با ملخ‌ها حداقل 3.6 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تامین به موقع منابع مالی در امر مبارزه ضرورت دارد، تصریح کرد: خرید سمپاش های جدید توربولاینر، تامین سموم مناسب سمپاش‌های یو ال وی و اجاره خودرو از مهم ترین نیازها است.

وی افزود: درصورت هجوم شدید ملخ و در شرایط خاص آفت در سال زراعی جاری نیاز به مبارزه هوایی است از این رو 25 فرودگاه در14 شهرستان جنوب و جنوب شرق استان آماده بهره برداری به منظور مبارزه هوایی است.

به گفته پژمان؛ منبع ظهور و حمله احتمالی آفت ملخ در فصل زراعی پیش رو از سه کانون پاکستان-هند، عربستان سعودی و همچنین جمعیت ناشی از باز شدن ذخیره تخم‌های گذاشته شده آفت در هجوم به مناطق مختلف کشور در فصل بهار و تابستان گذشته خواهد بود.

این مقام مسئول ابراز کرد: احتمال حمله ملخ به سایر نقاط استان فارس وجود دارد از این رو آموزش کارشناسان همه شهرستان ها به منظور با آفت ضروری است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از مهم ترین اقدامات انجام شده به منظور مبارزه با آفت در فصل زراعی جدید، تشکیل ستاد گیاه پزشکی استان با حضور رحیم آزادی مدیرکل بحران استانداری فارس و اعلام نیازهای اعتباری مبارزه با آفت و برگزاری دوره ملی روش های نوین پایش و مبارزه با ملخ در استان فارس با حضور 20 نفر از کارشناسان حفظ نباتات استان فارس و حدود 80 کارشناس 10 استان مورد حمله سال گذشته برشمرد.

پژمان؛ راه اندازی آمادگاه مبارزه با ملخ صحرایی در شیراز و تجمیع همه امکانات موجود از جمله دستگاه های سم پاش در آمادگاه و تامین بخشی از سموم مورد نیاز از دیگر اقدامات مهم دانست.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید