Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور:

تسهیل تجارت از وظایف مهم قرنطینه است

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه وظیفه قرنطینه جلوگیری از ورود آفات و بیماری ها و استقرار و انتشارشان در کشور است، گفت: علاوه بر آن تسهیل تجارت از وظایف مهم قرنطینه است.

تسهیل تجارت از وظایف مهم قرنطینه است

مریم جلیلی مقدم در حاشیه نشست "بررسی وضعیت قرنطینه و مشکلات صادرات انجیر استهبان" در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان فارس افزود: توسط مجمع عمومی سازمان ملل، سال 2020 میلادی به عنوان "سال قرنطینه و بهداشت گیاهی" نامگذاری شده، در همین راستا همه کشورها باید به سطح آگاهی مردم را نسبت به فعالیت قرنطینه گیاهی بالا ببرند.

به گفته وی؛  ارتقای کیفیت انجیر استهبان از موضوعات مطرح شده به منظور بهینه سازی صادرات در این نشست بود.

مقدم تصریح کرد:  از درخواست های صادرکنندگان انجیر، فراهم کردن زمینه صادرات از مبدأ تولید یعنی شهرستان استهبان است که در این زمینه قرنطینه هیچ مشکلی ندارد مشروط بر اینکه گمرک استان یا شهرستان زیر ساخت ها و امکانات اظهار گواهی و اظهار محموله را داشته و مستقر شود.

وی با بیان اینکه امکان ایجاد گمرک تخصصی برای محصول انجیر در استهبان وجود دارد، یادآور شد: با توجه به نوع محصول، آفات و بیماری ها در حال حاضر در بسیاری از کشورها گمرکات تخصصی وجود دارد به عنوان مثال برای اندام های تکثیری گمرک تخصصی فعالیت می کند چرا که ریسک قرنطینه ای بالایی داشته و نیازمند تجیهزات آزمایشگاهی و کارشناسان قرنطینه متخصص است.

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور افزود: با توجه به اینکه کارشناس قرنطینه استهبان نسبت به سایر کارشناسان استان، علم و آگاهی بیشتری در ارتباط با انجیر استهبان دارند از این رو صدور گواهی بهداشت از استهبان مورد تایید این دفتر است.

نشست بررسی "وضعیت قرنطینه و مشکلات صادرات انجیر استهبان" با حضور مهدی قائمیان معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، احمدرضا کمالی سروستانی فرماندار استهبان، نمایندگان تولیدکنندگان و صادرکنندگان و جمعی از مسئولین ستادی و شهرستانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید