Iranian Agriculture News Agency

کاوس همتی خبرداد:

آغاز کشت کلزا در خرامه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه از آغاز کشت دانه روغنی کلزا در اراضی این شهرستان با رویکرد کمک به خودکفائی تولید روغن خوراکی خبر داد.

آغاز کشت کلزا در خرامه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، کاوس همتی گفت: ایران وارد کننده عمده روغن خام است، توسعه کشت کلزا می تواند در کاهش وابستگی به واردات و جلوگیری از خروج منابع ارزی کشور مثمر باشد.

این مقام مسئول اظهار کرد: افزایش ضریب خوداتکائی در تولید دانه های روغنی مستلزم برنامه ریزی بلند مدت و رعایت اصول فنی از مرحله کاشت تا برداشت محصول است.

به گفته وی تاریخ کاشت، رقم بذر، تراکم کشت و نوع دستگاه کارنده از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده عملکرد دانه در کلزا محسوب می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه شوری، بحران آب و نامشخص بودن زمان رهاسازی آب سد درود زن به عنوان عوامل محدود کننده کشت در این شهرستان دانست و افزود: به منظور فراهم نمودن زمینه تولید و انجام این رسالت، بذر هیبرید رقم پنتون و دستگاه بذرکار کف کار برای اراضی شور آماده شده است.

به گفته وی دستگاه کشت مستقیم جهت دیگر اراضی مناسب کشت در شهرستان موجود هست.

او از تخصیص کودهای پایه، خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، اولویت دریافت هر نوع یارانه و اعطای تسهیلات به عنوان مشوق های کشت کلزا نام برد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه بیان کرد: امکان تهاتر حق بیمه سهم بیمه گذار در محصول کلزا با هر مطالبه کشاورز از صندوق بیمه محصولات کشاورزی میسر شده و پرداخت غرامت بیمه محصولات کشاورزی به بیمه گذاران کلزا در اولویت خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید