Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

خسارت 225 میلیارد تومانی تگرگ به کشاورزی قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: به دنبال وقوع تگرگ و طوفان عصر جمعه دوازدهم مهرماه، 225 میلیارد تومان به محصولات و تاسیسات زیر بنایی بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد شده است.

خسارت 225 میلیارد تومانی تگرگ به کشاورزی قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی افزود: تگرگ و طوفان به هفت زیر بخش باغبانی، زراعت، دام، طیور، زنبورعسل، جاده بین مزاع، ساختمان و تاسیسات کشاورزی خسارت وارد کرده است .

این مقام مسئول تصریح کرد: این رخداد باعث ایجاد خسارت های غیرقابل جبران در سطح 7350 هکتار از محصولات زراعی و باغی شامل کنجد،برنج، حبوبات، ذرت، جالیز، مرکبات و نخیلات خواهد شد.

به گفته وی، همه باغ ها و مزارع مناطق خسارت دیده در مرحله برداشت بوده اند که محصولات آنان از بین رفته یا به دلیل آسیب های تگرگ غیر قابل برداشت شده اند.

همتی با اشاره به سهم 6 میلیارد تومانی خسارت وارده به بهره برداران  بخش دام، طیور و زنبورعسل، بیان کرد:  در این حادثه بیش از 500 راس دام سبک و ده هزار کلنی زنبور عسل از بین رفته یا خسارت دیده است.

به گفته وی دامداری روستایی وعشایری و همچنین زنبورداری از مشاغل پر خطر بخش کشاورزی است  که ضمن تولیدات قابل توجه خود همیشه در معرض حوادث غیر مترقبه بوده که طراحی و اجرای بیمه  فراگیر محصولات کشاورزی در حمایت از این بخش موثر خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تاکید بر اینکه گزارش ها و برآورد خسارت های روی داده تنظیم و به مراجع استانی انعکاس داده شده است، گفت: وقوع خسارت های ناگهانی و سنگین این چنین موجب مختل شدن کسب روزی حلال بخش بزرگی از خانوار های شهری و روستائی شد.

قیروکارزین از قطب های مهم کشاورزی در استان فارس بوده که با تولید قریب به 750 هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی؛   40 درصد تولید لیموترش، 54 درصد تولید لیمو شیرین، 45 درصد تولید خرما، 30 درصد لوبیا و 20 درصد کنجد استان فارس را به خود اختصاص داده است.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید