Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایر استان فارس :

کوچ پائیزه عشایر فارس آغاز شد

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: کوچ پائیزه عشایر استان از مهر ماه آغاز و بر اساس اطلاعیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، ورود عشایر به مراتع قشلاقی استان از نیمه آبان ماه سال جاری به بعد تعیین شده است.

کوچ پائیزه عشایر فارس آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، روح الله بهرامی افزود: قریب به 150 هزار نفر از عشایر سیار فارس در موسم ییلاق و قشلاق در قالب 27 هزار خانوار عشایری اقدام به کوچ می کنند.

وی با اشاره به پشتیبانی اداره امور عشایر از کوچندگان تصریح کرد: مرمت راه های عشایری، استقرار اکیپ های آبرسانی سیار، ذخیره سوخت مورد نیاز عشایر و تامین امنیت با کمک نیروی انتظامی از اقدامات انجام شده می باشد.

به گفته بهرامی ؛ توزیع و ذخیره سازی آذوقه عشایر به ویژه آرد و همچنین خوراک دام عشایر با مشارکت 23 شرکت تعاونی سیارعشایری استان صورت گرفته است.

بهرامی یادآورشد: خوشبختانه امسال در حوزه آبرسانی به ویژه تامین آب پایدار اعتبارات خوبی از محل اعتبارات ملی در نظر گرفته شده ولی صرفه جویی و مشارکت عشایر در این امر می تواند در ارائه خدمات بهتر به ما کمک کند.

همه ساله با آغاز فصل پائیز، کوچ پائیزه عشایر استان از مناطق سردسیر یا ییلاقی به مناطق گرمسیر یا قشلاقی شروع می شود. در کوچ پائیزه عشایر از مناطق شمالی استان نظیر آباده، اقلید، بوانات، سپیدان و خرمبید وغیره به مناطق جنوبی نظیر داراب، زرین دشت، خنج، لارستان، فراشبند و قیر و کارزین، فیروزآباد کوچ می کنند.

استان پهناور فارس با دارا بودن 12 درصد از عشایر کشور به عنوان قطب عشایر قلمداد می شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید