Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس:

28 هزار هکتار پوشش سایبان در فارس ایجاد می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه 146 هکتار از باغ های استان فارس زیر پوشش سایبان قرار گرفته، گفت: این سازمان در افق 9 ساله تا 1404 ، ایجاد 28 هزار و 150 هکتار پوشش سایبان را در دستور کار دارد.

28 هزار هکتار پوشش سایبان در فارس ایجاد می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان بعداز ظهر روز شنبه 6 مهرماه در نشست شورای کشاورزی، چالش های مهم بشر در قرن 21 را  تغییر اقلیم و گرمایش جهانی، کاهش ضریب امنیت غذایی و آلودگی محیط زیست برشمرد و افزود: استفاده از شیدهاوس (پوشش سایبان) یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارهای کاهش خسارت تغییر اقلیم بر محصولات باغبانی است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به هزینه بر بودن استفاده از سایبان بهتر این است که از روش های نوین کشت متراکم محصولات باغی، پایه های پا کوتاه، مقاوم و متحمل به تنش های محیطی پیوند شده با ارقام مرغوب و تجاری دنیا، روش های نوین آبیاری هوشمند، سامانه های کنترل هوشمند دما، رطوبت، نور و تهویه خودکار نیز استفاده شود.

پژمان با بیان اینکه استفاده از سایبان موجب صرفه جویی 30 تا 50 درصدی در مصرف آب می شود، افزود: تعدیل دما، افزایش رطوبت هوا، ازدیاد محصول، کاهش سرعت باد، جلوگیری از آفتاب سوختگی، سرمازدگی و خسارت پرندگان تنها برخی از مزایای استفاده از شیدهاوس یا سایبان است.

وی از موارد کاربرد سایبان؛ ایجاد سایه انداز، توری ضد تگرگ، توری های زنبوری، توری ضد پرندگان، توری محافظ حیوانات، توری بادشکن، توری ضدحشره برشمرد.

جایگاه استان فارس در تولید محصولات کشاورزی معادل ده درصد تولید کل کشور است و این استان با سطح زیر کشت 366 هزار هکتاری باغ میوه، سالانه 3.2 میلیون تن تولیدات باغی دارد.

پنجمین نشست شورای کشاورزی استان فارس، به ریاست عنایت الله رحیمی استاندار، به دبیری محمدمهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و با حضور محمدمهدی برومندی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید