Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیرجهاد کشاورزی اعلام کرد:

ایران، نمایشگاهی از پایه ها و ارقام انگور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه در ایران بیش از 300 هزار هکتار انگور با تولید سه میلیون و 200 هزار تن در سال وجود دارد، گفت: کشور ما نمایشگاهی از پایه ها و ارقام انگور است.

ایران، نمایشگاهی از پایه ها و ارقام انگور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمدعلی طهماسبی در اولین آیین شکرگذاری برداشت انگور در شهرستان کوار،  فقدان زنجیره تولید در تاک داران و انگورکاران را ضعف اساسی دانست و افزود:  استراتژی وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تشکیل زنجیره با اعطای تسهیلات ارزان قیمت است.

به گفته وی؛ تامین نهاده ها، نهال و پیوندک، بازاریابی،بازاررسانی و برندسازی در قالب تشکل ها مورد حمایت قرار می گیرد. طهماسبی از دیگر حمایت ها، اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت توسعه سایبان ها، آبیاری تحت فشار و صنایع تبدیلی برشمرد و افزود: با تسهیل‌گری صورت گرفته در حال حاضر یک‌ سری از فعالیت های کشاورزی تغییر کاربری محسوب نمی شود و با ورود سرمایه گذار و کارآفرینان به بخش و حمایت و موافقت سازمان جهاد کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت اعطا می شود.

این مقام مسئول به انگورکاران  توصیه کرد: در برنامه ریزی کشت 30 درصد رقم کشمشی، 30درصد رقم تازه خوری و 40 ارقام با قابلیت ماندگاری بالا کشت شود  چرا که با نگهداری این ارقام جهت ارائه در زمانی که تقاضا در بازار بیشتر است مانند ایام نوروز و صادرات سود زیادی نصیب تولید کننده خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه به جای توسعه سطح زیر کشت، افزایش عملکرد دنبال شود، تاکید کرد: تغذیه مناسب، رعایت فاصله مناسب درختان، اجرای طرح فراز ( داربستی کردن انگور) کنترل آفات و بیماری ها و استفاده از پوشش سایبان از راهکارهای افزایش عملکرد است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس پیشتاز در استفاده از پوشش سایبان در باغ ها است، افزود: این پوشش علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و خسارات ناشی از حوداث طبیعی مانند سیل، تگرگ، سرمازدگی و گرمازدگی را به حداقل می رساند.

شهرستان کوار از توابع استان فارس و با رتبه اول تولید در این استان از عمده مناطق تولید انگور در کشور است و نخستین آئین برداشت انگور در این شهرستان از 26 شهریور ماه آغاز و به مدت چهار روز ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید