Iranian Agriculture News Agency

استاندار فارس:

۱۱۵ میلیون متر مکعب آب از سد درودزن رهاسازی می شود

استاندار فارس گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده حجم قابل برنامه‌ریزی برای مصارف زیست محیطی و کشاورزی پایین دست سد درودزن ۱۱۵ میلیون متر مکعب آب در سال زارعی جاری در نظر گرفته شده است.

۱۱۵ میلیون متر مکعب آب از سد درودزن رهاسازی می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عنایت الله رحیمی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان فارس افزود: رها سازی موفق این حجم از آب نیازمند توجه به مولفه‌هایی از جمله مشخص بودن زمان کشت به تفکیک هر منطقه، میزان حقابه‌های در نظر گرفته شده، توجه به نوبت بندی اختصاص آب، اطلاع رسانی و ترویج کشت‌های کم آب بر از سوی جهاد کشاورزی است.      

به گفته وی؛ در صورتی که کشت های پایین دست سد از نظر نوع و سطح زیر کشت به میزان زیادی آب نیاز داشته باشد بی تردید این رها سازی آب پاسخگو نخواهد بود.        

بررسی و اتخاذ تصمیم درباره حقابه زیست محیطی پایین دست درودزن نیز از جمله موضوعات نشست شورای حفاظت از منابع آب بود که با دستور استاندار فارس مقرر شد رها سازی این حقابه با در نظر گرفتن تمهیدات لازم از سوی سازمان آب منطقه ای و ایجاد هماهنگی با سازمان محیط زیست و جهاد کشاورزی انجام شود.    

استاندار فارس همچنین در خصوص برش شهرستانی پر و مسلوب و المنفعه کردن چاه های غیر مجاز بود، اظهار کرد: بر اساس قانون، پر کردن همه چاه های غیر مجاز باید با جدیت در دستور کار باشد اما با توجه به توان اجرایی  محدود سازمان آب منطقه ای ابتدا پر کردن 10 درصد از چاه های غیر مجاز هر شهرستان برنامه ریزی و اجرا شود.          

به گفته وی، اجرایی شدن این برش شهرستانی مستلزم آگاهی کامل از تعداد چاه های غیر مجاز در هر شهرستان است.           

رحیمی با اشاره به  لزوم جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز جدید، گفت: میزان آب برداشت شده از چاه های مجاز نیز باید از طریق روش هایی همچون نصب کنتورهای هوشمند کنترل شود.   

استاندار فارس تاکیدکرد: بهره برداری از آب های زیر زمینی باید به سمت مصارف ضروری برنامه ریزی شود و صنایع مختلف باید آب مورد نیاز را از منابعی همچون پساب فاضلاب ها تامین کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید