Iranian Agriculture News Agency

معاون مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس:

51 هزار بهره بردار کشاورزی آموزش دیدند

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس گفت: سال گذشته 51 هزار و 283 نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی در قالب 1684 دوره توسط این مرکز آموزش دیدند.

51 هزار بهره بردار کشاورزی آموزش دیدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، آرمان بخشی جهرمی با اشاره به اینکه فعالیت آموزشی مرکز تحقیقات استان فارس در سه بخش کلی بهره برداران کشاورزی، کارکنان و جوانان طبقه بندی شده، افزود: آموزش بهره برداران کشاورزی اصلی ترین و هدفمندترین  اهداف آموزشی این مرکز است.

به گفته وی دوره های بهره برداران باید به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و بر اساس نیازسنجی و امکان سنجی تدوین و اجرا شود.

بخشی با اشاره به اینکه هدف از آموزش بهره برداران تربیت افراد خود اشتغال، کارآفرینی برای خود فرد و از نظر جامعه هم تنوع بخشی به مشاغل کوچک و درآمدزا است، تصریح کرد: گروه بندی مخاطبین به عنوان بهره بردار متناسب با نیاز شامل: زنان روستایی، عشایر، دامداران، گروه های خاص تولیدی مثل کلزاکاران، گلخانه داران، پرورش دهندگان زنبور و...  باشد.

وی افزود: در آموزش بهره برداران یکسری گروه های هدف دیگر از جمله زندانیان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح (سربازان)  به صورت ویژه آموزش مهارتی می بینند که کسب توان مهارتی توسط این افراد باعث افزایش اعتماد به نفس آنها شده و زمینه ورود به بازار کار برای آنها فراهم می‌شود.

33 هزار و 370 نفر روز دوره آموزشی همکاران برگزار شد

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 33 هزار و 370 نفر روز آموزش ضمن خدمت همکاران برگزار شد،افزود: این آموزش ها در قالب 136 دوره و 164 کلاس  به شیوه های حضوری، نیمه حضوری و مجازی و الکترونیک انجام می شود.

به گفته وی هدف اصلی آموزش ضمن خدمت توانمندسازی، به روز کردن و رفع نیاز آموزشی همکاران است چرا که محصولات، شیوه ها وتکنولوژی جدید وارد می شود از طرفی بازآموزشی به صورت مرتب و بر اساس نیازسنجی آموزشی کارکنان انجام می شود.

بخشی افزود: این آموزش ها متناسب با شغل، تحصیلات و پست سازمانی همکاران سازمان جهاد کشاورزی و ادارات وابسته گروه بندی و هدف گذاری می‌شود.

مرکز آموزش شبانه روزی علی آباد کمین راه اندازی شد

معاون مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه فرهنگ سازی و تربیت کشاورزان آینده از دیگر اهداف این مرکز است، افزود: در همین راستا مرکز آموزش شبانه روزی علی آباد کمین که از مراکز وابسته به مرکز تحقیقات در سال گذشته بعد از 14 سال بازگشایی یافت.

به گفته وی  در این مرکز 43 نفر در سه رشته به صورت شبانه روزی حضور دارند و  144 نفر دانش آموزکارودانش روزانه، برای کسب دیپلم تحصیل می کنند.

بخشی با اشاره به اینکه تعداد افراد شرکت کننده برای اخذ دیپلم به روش سنجش مهارت یک هزار و 127 نفر است، افزود: سنجش مهارت خود اظهاری برای افراد بزرگسال بالای 20 سال است، این افراد  از آموزش رسمی برای اخذ دیپلم دور ماندند و این علاقه مندان برای جبران کمبود واحدهای دیپلم واحدهای کشاورزی را می گذرانند و در هشت رشته به آنها دیپلم ارائه می شود.

وی یادآور شد: این رشته ها شامل تولیدصنعتی فرآوده های لبنی، تولید نهال و جنگل کاری، کشت گیاهان دارویی و زعفران، تعمیر ماشین های ثابت کشاورزی، تعمیر موتور تراکتور، پرورش گل و گیاهان آپارتمانی و پرورش گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری  است.

بخشی افزود: هدف از آموزش دانش آموزان، دانشجویان و هنرستان های کشاورزی، فرهنگ سازی و تربیت کشاورزان آینده است.

وی با بیان اینکه جامعه کشاورزی جامعه مسن، کم سواد و با تجربه بالا است، گفت: تربیت نوجوانان در سنین مدرسه و هنرستان ها باعث می شود در افق بلند مدت  به سمت کشاورزی دانش بنیان و کشاورزان باسواد کشاورزی برویم،

بخشی؛ همچنین آموزش رسمی 200 نفر دانشجوی علمی- کاربردی را ازدیگر اقدامات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس بر شمرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید