Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

باغ بَر انجیر در اراضی شیب دار احداث می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به نیاز باغداران شهرستان استهبان به بَر انجیر، گفت: آمادگی واگذاری اراضی شیب دار به منظور احداث باغ بَر انجیر داریم.

باغ بَر انجیر در اراضی شیب دار احداث می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی قاسمی در بازدید از باغ‌های انجیر استهبان، افزود: احداث باغ بَر انجیر تولید بیشتر محصول و کاهش قیمت بَرانجیر را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی بزرگترین انجیرستان دیم دنیا با یک اکوسیستم خاص درشهرستان استهبان قرار دارد که سنت ها و دانش بومی حاکم به توسعه این باغ های قدیمی کمک کرده است.

این مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور ثبت جهانی انجیر، تصریح کرد: آخرین ویرایش های بسته ثبت جهانی انجیر توسط مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی انجام و به دفتر فائو ارسال شده و منتظریم در کوتاه مدت جشن ثبت جهانی  انجیر را با مردم استهبان برگزار کنیم.

قاسمی یادآورشد: مکان های خاصی مانند انجیرستان استهبان که بر پایه دانش بومی بنیان نهاده شده و پایداری خود را به صورت طبیعی حفظ کردند به عنوان یک ظرفیت ویژه برای شهرستان استهبان، استان فارس و کشور جمهوری اسلامی ایران مطرح شده اند.

به گفته وی با ثبت جهانی انجیرستان دیم استهبان، یک ظرفیت جهانی برای حفظ و حراست آن ایجاد می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قسمت عمده ای از انجیر تولیدی به خارج از کشور صادر می‌شود، افزود: صادر کنندگان ضمن توجه به مسائل بسته بندی محصول و پیدا کردن مقاصد صادارتی جدید به غیر از کشور های معمول مثل چین باید کشور هایی برای صادرات انتخاب کنند که کمترین میزان تعرفه ها را داشته و مطالباتشان سهل الوصول تر باشند.

قاسمی حضور و استفاده از ظرفیت استارت آپ ها به منظور شناساندن محصول انجیر به مردم کشور و دیگر نقاط دنیا بسیار مهم دانست.

وی یادآور شد: شرکت شهرک های کشاورزی در شهرستان استهبان مستقر بوده و همه سرمایه گذاران و علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش می توانند از تسهیلاتی که این شرکت در اختیار می گذارد بهره مند شوند.

قاسمی افزود: به هر سرمایه گذار علاقه مند به کار در حوزه فرآوری انجیر تسهیلات با بهره 15 درصد پرداخت می شود.

در باغ های انجیر پوشش توری استفاده شود

 قاسمی در بازدید از باغ الگویی انجیر، گفت: اقدامات موثری برای کاهش آفات و امراض نباتی، متناسب سازی بَر و تامین نیاز آبی درختان انجام شده اما کارهای فنی دیگری مانند احداث پوشش های توری نیز باید انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: پوشش های توری در کاهش مصرف آب و حفاظت درختان از پدیده های جوی مانند تگرگ مؤثر هستند که در مراکز تحقیقات مدل این موضوع بررسی شده و امیدواریم با بسته های حمایتی پیش بینی شده  و با اعطای تسهیلات بانکی این امر محقق شود.

وی گفت: سطوح آبگیر بارانی پای درختان که با محاسبه و بر اساس میزان بارندگی تعبیه شده، نحوه جمع آوری محصول، بَردادن و بارور کردن محصول و تیمار درختان بر اساس دانش بومی است.

قاسمی از دیگر اقدامات بر اساس دانش بومی به انجام مراحل داشت درختان، فرآوری و فروش توسط مردم، نحوه استقرار و استفاده از کارگران بومی اشاره کرد و افزود: این اقدامات باعث شده که انجیرستان استهبان به عنوان یک اکوسیستم خودجوش، پایدار و ارزشمند باقی بماند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: رقم های انجیر دیم غالبا از انجیرستان های استهبان قلمه گرفته شده و به سایر مناطق منتقل می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید