Iranian Agriculture News Agency

پاسخ جهاد کشاورزی و منابع طبیعی فارس به دروغ پردازی در شبکه مجازی

در پی پخش کلیپ مبنی بر کوه‌خواری در کوه دراک و نسبت دادن آن به سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمود دوکوهکی مدیر عامل شرکت صادق، علی ارغون مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و شهرام منتصری مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در این مورد پاسخ دادند.

پاسخ جهاد کشاورزی و منابع طبیعی فارس به دروغ پردازی در شبکه مجازی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مدیر عامل شرکت ایثارگران صادق گفت: این شرکت در زمینه حمایت از خانواده شهداء و ایثارگران از سال 72 فعالیت خود را آغاز کرده است.

محمود دوکوهکی افزود: از سال 81 پیگیری های لازم جهت واگذاری اراضی به این شرکت انجام شد و نهایتاً در سال 87 پس از طی مراحل قانونی، 138 هکتار از زمین های پیربرد حمزه ای در قالب طرح طوبی برای کاشت درختان انگور، انجیر و بادام در اختیار این شرکت قرار داد شد.

وی تصریح کرد: از آن سال این شرکت به فعالیت خود مشغول بوده و به منظور حراست بهتر از مجموعه خصوصاً جلوگیری از ورود دام های موجود در منطقه که باعث تخریب درختان و سیستم های آبیاری قطره ای مجموعه می شد، پیگیری های لازم جهت دریافت مجوز دیوارکشی انجام شد و مجوز قانونی آن اخذ شد.

دوکوهکی تاکید کرد: درب ورودی متعلق به این شرکت نیست و ارتفاع دیوارها نیز به گونه ای است که حتی یک بچه هم می تواند به راحتی از عبور کند، نگهبانی فقط در یک ساختمان مستقر است.

مدیرعامل شرکت صادق، حفر چاه آب در این مجموعه را هم بر اساس مجوز قانونی و پروانه بهره برداری اخذ شده از اداره امور منابع آب اعلام کرد و با اشاره به اینکه زمین های واگذار شده به این شرکت قانونی است، گفت: اخیراً قرار منع تعقیب چه در خصوص حفر چاه و چه از نظر واگذاری زمین ها از دادستانی گرفته شده و نسبت به شکایت مطروحه از سوی شعبه 20 بازپرسی دادگستری فارس نیز قرار منع تعقیب صادر و به ما ابلاغ شده است.

وی در خاتمه ضمن اظهار ناخشنودی از تهیه کنندگان مغرض کلیپ مربوطه خاطر نشان کرد: به واسطه نداشتن اخلاق حرفه ای در کارشان و افترا زدن به اعضاء این شرکت و اهانت آنها به خانواده شهداء و ایثارگران با تعبیر کوه خواری، این موضوع  از سوی مراجع قانونی در حال پیگیری است و امیدواریم مسئولین قضایی ضمن بازدید از این قطعات، با این گونه افراد خبرنگار نما که هدفشان چیز دیگری است و سبب تشویش اذهان عمومی به ویژه در شرایط کنونی جامعه می شوند برخورد جدی وقاطعانه ای  داشته باشند چرا که نه کار غیرقانونی انجام شده است، نه با داشتن کیوسک های نگهبانی متعدد از تردد افراد جلوگیری می شود و نه دیوارها به گونه ای ساخته شده اند که کسی در فکر انجام کار محرمانه ای باشد!!!

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در مورد واگذاری زمین به شرکت تعاونی چند منظوره صادق اظهار کرد: شرکت تعاونی چند منظوره صادق که متعلق به خانواده شهداء، ایثارگران و جانبازان جهاد سازندگی سابق می باشد همانند سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در سال 1387 از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در قالب طرح طوبی واگذاری زمین را در پلاک حمزه ای شیراز درخواست می کند و در همان سال این درخواست به تصویب کمیته طرح طوبی در مدیریت شهرستان شیراز می رسد.

علی ارغون در ادامه گفت: در جلسه مورخ 87/7/27 کمیسیون ماده 2 واگذاری اراضی استان ، با واگذاری میزان 138.2953 هکتار از اراضی ملی پلاک های 1/2206 و 1646 بخش 4 فارس مشهور به پیر برد و حمزه ای شهرستان شیراز برای اجرای طرح طوبی( باغداری) موافقت کرده و قرارداد اجاره در مورخ 87/9/23 منعقد شده و اراضی تحویل شرکت مذکور شده است.

وی افزود: در جلسه مورخ 90/11/10 کمیسیون ماده 2 واگذاری نیز با عنایت به پیشرفت فیزیکی طرح با تمدید قرارداد اجاره طرح مذکور به مدت 3 سال موافقت می گردد و قرارداد اجاره آن به شماره 321800 مورخ 91/2/28 تنظیم می گردد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: با توجه به درخواست این شرکت مبنی بر دیوارکشی اطراف اراضی واگذاری جهت حفاظت از درختان کاشته شده و لوله های آبیاری قطره ای، موضوع در کمیسیون ماده 2 واگذاری مورخ 93/1/25 مطرح و با احداث دیوار بدون حق هرگونه تفکیک و تغییر کاربری موافقت گردیده است.

ارغون یادآور شد: اراضی مورد نظر به دلیل موقعیت جغرافیایی در 6 قطعه واگذار شده است، کلا  138.2953 هکتاراست و به صورت تجمعی در یک قطعه نمی باشد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه پیرامون یک حلقه چاه موجود در این اراضی گفت: در این اراضی یک حلقه چاه وجود دارد که دارای رای شماره 1075001973 مورخ 94/10/12 قاضی کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی شرکت آب منطقه ای استان فارس بوده و دارای پروانه بهره برداری می باشد.

وی در خاتمه یادآور شد: با توجه به درخواست شرکت صادق مبنی بر صدور سند قطعی اراضی، پرونده مذکور در دستور کار بررسی هیات نظارت ماده 33 استان می باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نیز در این راستا اظهارکرد: اخیراً کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که بازگو کننده کوه خواری در منطقه ای به نام کوه دراک است و موقعیت کوه به گونه ای است که خط الراس و آبریز دامنه شمالی آن به موقوفه برف فروشان و جبل الدراک و دامنه جنوبی آن به حمزه ای معروف است.

شهرام منتصری افزود: در این کلیپ عنوان شده در منطقه دراک پدیده کوه خواری به صورت خیلی مخفی اتفاق افتاده و با کوه خواری و زمین خواری جهت احداث باغ به افراد واگذار شده است که این صحت ندارد چرا که براساس اسناد مربوطه درخواست و سابقه واگذاری این اراضی به سال 1381 بر می گردد و این اراضی جهت اجرای طرح طوبی به شرکت صادق که متعلق به خانواده شهداء ، ایثارگران و جانبازان جهاد سازندگی وقت بوده است واگذار شده و پیگیری های لازم و قانونی از طریق مجاری قانونی و مکاتبات انجام شده و نهایتاً در سال 87 از طریق کمیسیون ماده 2 که در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس مستقر هست اراضی به این شرکت جهت توسعه باغات مثمر واگذار شده است و نهایتاً در چندین مرحله هم قرارداد اجاره این شرکت تمدید شده و شرکت به فعالیت خود ادامه داده است .

منتصری گفت: در کلیپ مربوطه بیان کردند قطعه های چند هزار متری اراضی ایجاد شده است و این هم باز مایه تاسف است و به نوعی صحت ندارد چرا که واگذاری ابتداً همان 138 هکتار اراضی در 6 قطعه واگذار شده و برای دیوار کشی این قطعات مجوز لازم از مراجع قانونی که همان کمیسیون ماده 2 بوده اخذ شده و شرکت با اطلاع و دریافت مجوز قانونی نسبت به صرفاً دیوارکشی در اطراف این 6 قطعه پیگیری کرده است.

وی تصریح کرد: بحث کوه خواری وجود ندارد و آن قسمتی که به این شرکت واگذار شده صرفاً تا دامنه های جنوبی دراک بیشتر ادامه پیدا نکرده بنابراین قسمت هایی که قابلیت کشت در حوزه باغبانی را داشته که عمدتاً قسمت های نسبتاً مسطح و بعضاً تپه ماهور بوده و هیچ نیازی به تلاش برای کوه خواری که امروز در جامعه در واقع نوعی تراشیدن و برش کوه به ذهن ها  متصور می شود نداشته و عملاً هیچ اتفاقی نیفتاده و صرفاً طبیعت با همان حالتی که وجود داشته، جهت کشت و توسعه باغات در اختیار صادق قرار گرفته و مورد استفاده واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید