Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

کارخانجات تولید رب گوجه با کشاورزان قرارداد کشت تنظیم کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: کارخانجات صنایع غذایی و تبدیلی باید برای تهیه محصول مورد نیاز خود در قالب کشت قراردادی با کشاورزان در مناطق مختلف قرارداد منعقد کنند و ظرفیت جذب مواد اولیه در واحدهای صنعتی را به حداکثر برسانند.

کارخانجات تولید رب گوجه با کشاورزان قرارداد کشت تنظیم کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی قاسمی در جلسه بررسی قیمت خرید گوجه فرنگی افزود: قیمت خرید محصولات نیز باید در یک گروه کارشناسی شامل نمایندگان کشاورزان،کارخانجات و سازمان جهاد کشاورزی یا تعاونی روستایی با در نظر گرفتن سود کشاورز مشخص شود.

وی با بیان اهمیت توجه به توصیه های این سازمان مبنی بر کاشت گوجه فرنگی منطبق با سطوح ابلاغی برای هر منطقه، گفت: نیاز بازار مصرف به هر محصول، میزان مشخصی دارد و در مورد گوجه فرنگی سه نوع بازار تازه خوری، فرآوری و صادرات وجود دارد که باید با کنترل سطح زیر کشت، موجبات به صرفه بودن آن برای کشاورز، کارخانجات رب و همچنین دولت فراهم شود.

قاسمی تصریح کرد: کشاورزان اگر جهاد کشاورزی را به عنوان حامی خود می دانند باید بپذیرند که محصولات زراعی خود را مطابق با الگوی کشت و سطوح ابلاغی کشت کنند.

وی با اشاره به اینکه بی توجهی به توصیه های سازمان جهاد کشاورزی استان فارس موجب متضرر شدن کشاورزان و دولت شده، گفت: در صورتی که سطح زیر کشت گوجه فرنگی نصف سطح حاضر بود قطعاً کشاورزان سود دو برابری داشتند زیرا هزینه تولید نصف و قیمت فروش سال قبل بود.

قاسمی اظهار کرد: ما از نظام صنفی انتظار داریم کشاورزان را در این مورد توجیه کنند زیرا کشاورزان باید از زحماتشان و هزینه هایی که متقبل می شوند منفعت ببرند.

رئیس سازمان جهاد کشاوزری استان فارس افزود: از کارخانه های تولید رب انتظار میرود سریعا این تفاهم نامه ها را برای منافع مشترک تنظیم کنند و اطمینان می دهیم که مدیران ما در بخش های مختلف صنایع تبدیلی، توسعه بازرگانی و دیگر بخش ها در کنار شما خواهند بود.

قاسمی در پایان گفت: در شرایط کنونی باید بتوانیم با کمک صنایع تبدیلی تصمیماتی اتخاذ کنیم که کشاورزان کمتر متضرر شوند و این منابع مورد استفاده برای تولید گوجه ضایعات نشود و بتوانیم نیاز کشور را نیز تامین کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید