Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز:

تولید 20 تن شیرابه آنغوزه تلخ در نی‌ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه برداشت آنغوزه از نیمه دوم اردیبهشت آغاز شده و تا اواخر مرداد ادامه دارد، گفت: سالانه بیش از بیست تن شیرابه آنغوزه تلخ در این شهرستان تولید می‌شود.

تولید 20 تن شیرابه آنغوزه تلخ در نی‌ریز

ذبیح اله سیروسی در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان فارس، افزود: شهرستان نی ریز از قطب های تولید آنغوزه تلخ کشور است که از دیرباز رویشگاه آنغوزه تلخ به‌صورت خودرو بوده و در حال حاضر صد هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و ۶۰۰ هکتار  زمین کشاورزی در این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه هر کیلو شیرابه آنغوزه به قیمت 400 هزار تومان در بازار به فروش می رسد، تصریح کرد: شیرابه‌های تولیدی به کشورهای هندوستان، پاکستان، حوزه خلیج فارس، آمریکا، انگلستان و ژاپن صادر می‌شود.

سیروسی بیان کرد: دوره باردهی این گیاه هر هفت سال یکبار بوده، از این رو به منظور افزایش بهرهوری و کاهش هزینه‌ها، بهره‌برداری از منطقه دهچاه نی ریز برای اولین بار در کشور اقدام به پرورش نشاء آنغوزه کرد و پس از دو سال نشاء را به زمین منتقل کرده که با این روش دوره باردهی دو سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

گیاه آنغوزه گونه ای نادر است که رویشگاه آن منحصرا ایران و افغانستان است که شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد و فردی به نام کامفر، ۳۴۰ سال پیش با کمک اهالی لارستان اقدام به استخراج شیرابه آن به روش تیغ زنی سنتی کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید