Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس

9.2 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور در استان فارس است

نشست تحریم‌، امنیت غذایی و همبستگی ملی در فارس برگزار شد.

9.2 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور در استان فارس است

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در نشست تحریم‌، امنیت غذایی و همبستگی ملی این استان با این‌که در فارس با تکیه بر بهره‌وری افزایش تولید، 9.2 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشورایجاد شده، افزود: این استان 40 درصد ارزش دلاری صادرات غیرنفتی داشته و  کلا با  تولید ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی  و ده درصد تولیدات کشاورزی کشور جایگاه ویژه‌ای در تامین امنیت غذایی دارد.

قاسمی با اشاره به این‌که فارس دارای حدود  3 میلیون تن تولیدات باغی ، حدود 6.4 میلیون تن محصولات زراعی ،  حدود 850 هزارتن محصولات دامی و 10 هزار تن  محصولات شیلاتی است، اظهار داشت: این استان دارای رتبه اول در خیلی از محصولات باغی و ویترین محصولات باغی کشور بوده چرا که به دلیل شرایط اقلیمی و شرایط مختلفی که در استان فارس وجود داشته به غیر از کیوی تمام محصولات باغی با انواع و اقسام ارقام و واریته‌ها در این استان تولید می‌شود.

این مقام مسئول گفت 629 واحد صنایع تبدیلی تکمیلی در فارس وجود دارد که به همین میزان نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که این واحدها ظرفیت فرآوری حدود 7 میلیون تن را به خودشان اختصاص دادند اما در حوزه صنایع تبدیلی تکمیلی جای پیشرفت زیادی در استان وجود دارد.

قاسمی با اشاره به این‌که با همبستگی و هم افزایی امکان فائق آمدن بر تمامی مشکلات وجود دارد، تصریح کرد: استراتژی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزایش بهره‌وری و به خصوص بهره‌وری آب بوده و ما به دنبال افزایش تولیدات  بر مبنای توسعه افقی و توسعه در سطح نیستیم و به دنبال توسعه عمودی با بهره وری هستیم،  به همین خاطر روی کمیاب‌ترین نهاده تولید که آب هست تمرکز داریم. که در این راستا در زمینه چغندرقند، کلزا، آبزیان و محصولات گلخانه ای استراتژی های خاص تدوین شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این‌که برای گذر از شرایط تحریم علاوه بر پوشش دادن نقاط ضعف، باید آن‌ها را به نقاط قوت تبدیل کنیم، افزود:  بر همین اساس چالشهای مشکل‌ساز برای بخش کشاورزی باید شناسایی شوند و برنامه عملیاتی بابت فائق آمدن بر مشکلات داشته باشیم که چالشها در 5 گروه مختلف اقلیمی، خاک، عوامل اجتماعی، اقتصادی و فن‌آوری تقسیم‌بندی می‌شوند.

قاسمی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: در استان فارس بیش از ۵۰ درصد معیشت و اقتصاد بر پایه کشاورزی بوده که به تناسب نقشی که بخش کشاورزی در اشتغال امنیت غذایی و امنیت ملی داشته دولت‌ها برای آن سرمایه‌گذاری نکردند و در مجلس اهتمام لازم نبوده چرا که حداکثر سهم اعتبارات بخش کشاورزی در بهترین حالات 6 درصد بوده و به طور متوسط  این اعتبار 4 درصد اعتبارات بوده است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان این‌که صندوق حمایت از توسعه کشاورزی با سرمایه‌های اندک به دلیل انسجام و نقش موثری که در زنجیره‌ها داشتند، با تسهیلات قرض الحسنه اندک، در شرایط تورمی و بدون مطالبات معوق، موثرترین نقش آفرینی را داشتند، افزود: توسعه این صندوق‌ها در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی فارس قرار دارد.

قاسمی بیان کرد: بازار و بازار رسانی از مشکلات بخش کشاورزی بوده که امروز با مباحث IT   واستارت آپ‌ها قابل حل است و فعلا بحث محصول گواهی شده و استاندارد ورود پیدا کردیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مشکلات کلی بخش کشاورزی به دو دسته علم و آگاهی و سرمایه تقسیم بندی شده که در دولت تدبیر و امید با اجرای نظام نوین ترویج و پهنه‌بندی عرصه‌های کشاورزی سعی شده  بهره‌برداران بخش کشاورزی در  مقوله های مختلف از علم و آگاهی مربوطه برخوردار شوند.

قاسمی تاکید کرد: ما می توانیم با همین آب در اختیار با استفاده از گلخانه، آبیاری تحت فشار سطحی و زیر سطحی، ایجاد پوشش سایبان و استفاده از ظرفیت های کمکی مانند زنبورداری در کنار باغداری و زراعت با استفاده از علم و تکنولوژی بهره‌وری دوبرابری از آب داشته باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید