Iranian Agriculture News Agency

رزاق منش خبر داد:

تحقق 100 درصدی برنامه بیمه محصولات زراعی در فارس

مدیر شعب بانک کشاورزی استان فارس گفت: در 6 ماهه نخست سال زراعی جاری برنامه تکلیفی برای پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی در زیر بخش زراعت این استان تا کنون بیش از 100 درصد محقق و عملیاتی شده است.

تحقق 100 درصدی برنامه بیمه محصولات زراعی در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد حسن رزاق منش در حاشیه دیدار نوروزی با مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ضمن تبریک سال جدید و ماه مبارک رمضان تصریح کرد: در زیر بخش زراعت تا کنون قریب به ۲۳۰ هزار هکتار از مزارع این استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۱۴۳ هزار هکتار بوده است.

به گفته وی؛ تعداد بیمه نامه های صادر شده نیز در این مدت نسبت به سال قبل، تا کنون شاهد افزایش 8 درصدی است. تعداد بیمه گذاران از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون بالغ بر 70 هزار نفر است که این تعداد در مدت مشابه سال قبل 65 هزار نفر بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال زراعی جاری حوزه پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی از 9 زیر بخش به 15زیر بخش مختلف افزایش یافته است، اظهار کرد: در اغلب زیر بخش ها از جمله محصولات گلخانه ای، گیاهان دارویی، محصولات زراعی و حتی منابع طبیعی افزایش عملکرد سطح بیمه ای داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه غرامت های پرداختی برای خسارت محصولات تحت پوشش بیمه در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۲۳۰ میلیارد ریال بوده است، ابراز کرد: این حجم از جبران خسارت ها در مقایسه با سال زراعی قبل از آن حدود سه برابر افزایش یافته است که با همت تمامی مسئولین ملی و استانی تامین و پرداخت شده است.

او با بیان اینکه بانک کشاورزی استان فارس در سال 1401 بیش از 74 هزار فقره تسهیلات در انواع مختلف به مبلغ تقریبی 101 هزار میلیارد ریال به بهره برداران بخش کشاورزی و مشتریان پرداخت نموده است، افزود: این میزان از پرداخت تسهیلات در مقایسه با سال قبل از آن ۷۷ درصد رشد در شاخصه مبلغ تسهیلات پرداختی نشان می دهد.

به گفته وی؛ به طور مشخص برای اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰، در سال گذشته ۱۷۹ فقره تسهیلات به مبلغ ۷۷۷۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح هایی همچون احداث و توسعه گلخانه ها، سردخانه ها و صنایع لبنی پرداخت شده است که اعتبار ابلاغی جذب 115 درصدی داشته است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان فارس با اذعان به اینکه متاسفانه حجم معوقات این بانک در استان بسیار زیاد است به طوری که با 16 هزار میلیارد ریال، رتبه اول بین استان های کشور را دارد، اضافه کرد:30 درصد معوقات سیستم بانکی این استان مربوط به معوقات در بانک کشاورزی است. این موضوع یکی از مشکلات در پرداخت تسهیلات است.

رزاق منش با اشاره به اینکه در سال 1401 تعداد 2233 فقره سررسید های کشاورزان به مبلغ 1510 میلیارد ریال از محل خط مشی داخلی بانک تعیین تکلیف شده است، افزود: تعداد 11 هزار و 521 فقره از تسهیلات به مبلغ 4085 میلیارد ریال نیز از محل بند خ ماده 33 تعیین تکلیف شد.

وی با بیان اینکه از زمان شروع بند قانونی مذکور به منظور تعیین تکلیف سر رسید ها، رتبه اول در کشور متعلق به بانک کشاورزی استان فارس است، تصریح کرد: عملیاتی شدن این مصوبه منجر به جذب مبلغ 6815 میلیارد ریال یارانه جهت کشاورزان شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید