Iranian Agriculture News Agency

یک محقق دانشگاهی مطرح کرد:

جایگزینی گیاهان در اصلاح الگوی کشت با مطالعات جامع صورت گیرد

بدون تولید محصول سالم علم پزشکی کمکی به ما نخواهد کرد؛

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت، اقدام موثری در جهت کاهش مصرف آب است و در این طرح گیاهان کم آب بَر جایگزین کشت مرسوم منطقه می شوند، گفت: با توجه به اصول اولیه اکولوژیک، ورود گیاه جدید در هر منطقه باید با مطالعات جامع و چندین ساله باشد تا به صورت پایدار باقی بماند و مشکلی را برای منطقه ایجاد نکند.

جایگزینی گیاهان در اصلاح الگوی کشت با مطالعات جامع صورت گیرد

اشکان بهمنی فتح آبادی در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان فارس با اشاره به اینکه گیاهان کم آب بَر در مناطقی به صورت پایلوت کشت شدند و در دست بررسی هستند، ابراز کرد: در سال 1360 به دلیل اینکه کمبود علوفه، گیاه چاودار بدون مطالعه جامع از اروپا وارد شد و در مناطق سرد مثل شمال استان فارس کشت شد ولی به تدریج بذرهای این گیاه در مزرعه ریزش کرد و به صورت یک علف هرز برای گندم و سایر محصولات باقی ماند از طرفی با توجه به اینکه هیچ علف کشی اختصاصی تا به امروز برای گیاه چاودار وجود ندارد این گیاه به یک معضل اساسی تبدیل شد؛ از این رو پیش از ورود گیاه جدید باید مطالعه همه جانبه صورت گیرد که مشکلات بعدی را ایجاد نکند.

وی با اشاره به اینکه چالش آب طی سالیان متمادی ایجاد شده است و در زمان کوتاه حل نمی شود، اظهار کرد: اگرچه این موضوع به عوامل غیرزراعی از جمله جمعیت و موارد دیگر مانند صنعتی شدن نیز بستگی دارد اما اگر مجموع فرآیندها از جمله مصرف کودهای شیمیایی، نوع بذر، نحوه کشت و سیستم های کشت به صورت علمی به کار گرفته شود بسیاری از مشکلات حل می شود.

او اضافه کرد: علف های هرز مصرف آب خیلی بیشتری نسبت به گیاهان زراعی دارند و اگر ما مدیریت صحیحی در این زمینه داشته باشیم علاوه برکنترل علف هرز در صرفه جویی آب هم خیلی موثر واقع می شود.

بهمنی فتح آبادی به علمی کردن کشاورزی نیز گریزی زد و ابراز کرد: کشاورزی علمی یعنی با استفاده از حداقل نهاده، حداکثر عملکرد به دست بیاید ضمن اینکه حداقل خسارت زیست محیطی و پیامد را برای انسان به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه علمی کردن کشاورزی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت، نقشه راه و نیروهای متخصص است، تصریح کرد: کاهش گرایش نیروهای جوان به تحصیل در رشته کشاورزی و عدم حضور نیروهای متخصص در جمع تولیدکنندگان، عاملین فروش و شرکت های بزرگ مرتبط با بخش کشاورزی از معضلات این بخش است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد با اشاره به اینکه زنجیره معرفی علفکش ها توسط تولیدکننده و ثبت فرآیند علفکش ها در وزارت جهادکشاورزی انجام می شود، اضافه کرد: عاملین فروش و کشاورز اطلاعات و دانش کافی در رابطه با مکانیزم عمل علفکش، فلور علف هرز، فیزیولوژی و ژنتیک آن را ندارند و علفکش ها به صورت کورکورانه وارد و ثبت می شود و مورد استفاده قرار می گیرد و در نتیجه به مرور مشکلات زیادی به طور ویژه پدیده مقاومت را به وجود می آورد.

کنترل شیمیایی علف های هرز در قالب پایان نامه دانشجویان و طرح های پژوهشی از جمله اقدامات مشترکی است که این محقق با مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس انجام داده است که در این خصوص گفت: بذرهای علف هرز لولیم از نقاط مختلف استان فارس جمع آوری شده و به منظورتعیین روش مبارزه شیمیایی موثر، دُزهای متفاوت علف کش های مختلف و مکانیزم های مقاومت بررسی می شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات مشترک تحقیقاتی باید کمتر محلی و نقطه ای باشد و به استان و کشور قابل تعمیم باشد، اظهار کرد: در این راستا کمبود منابع مالی و امکانات خیلی جدی است و اگر این مسائل را بتوانیم حل کنیم کارهای بیشتر و بهتری را می توانیم انجام دهیم.

بهمنی فتح آبادی؛ از ضرورت الزام اجرایی برای ارتباط بیشتر سازمان جهاد کشاورزی و دانشکده نیز سخن گفت و افزود: قانون اجرایی خاصی در این زمینه وجود ندارد و فقط به صورت تفاهمی و سلیقه ای این تعامل ایجاد می شود.

ضرورت تولید محصول سالم از دیگر موضوعاتی بود که این محقق دانشگاه به آن پرداخت و اظهار کرد: حیات جامعه به سلامت انسان ها بستگی دارد و بدون تولید محصول سالم علم پزشکی کمکی به ما نخواهد کرد چرا که تولید محصولات سالم با استفاده از کمترین سموم و آلایندگی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: خیلی از سموم به خصوص علف کش ها مشکلات زیادی را به وجود می آورند به عنوان مثال در اثر تماس مادران باردار با علف کش گلایفوسیت در فرزندان پدیده اوتیسم ایجاد می شود که یک ناتوانایی شدید است.

او افزود: مصرف "علف کش2-4-D" سرطان خون را به دنبال دارد که ما خیلی راحت در مزارع از آن استفاده می کنیم و علف کش پاراکوات که خیلی کشنده و منسوخ شده است ولی در بازار موجود می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد در پایان به کشاورزان توصیه کرد: کشاورزی پایدار یعنی حفظ منابع آب و خاک پس در حفظ این منابع برای خودمان و نسل های آینده باید تلاش کنیم و در معرض سموم قرار نگیرید تا بتوانند زندگی سالمی را داشته باشید و به توصیه کارشناسان توجه کنند و همه موارد را به درستی انجام دهند.

بهمنی فتح آبادی دارای مدرک دکتری زراعت و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد است و در زمینه تحقیقاتی بررسی مکانیسم های مقاومت به علف کش ها در علف های هرز با استفاده از توالی یابی ژن، بیان ژن، روش dCAPS و فعالیت های آنزیمی مشغول به تحقیق و بررسی است. طراحی سمپاش با دقت بسیار بالا برای آزمایش علف کش ها، ارائه طرح های اقتصادی و مدیر پروژه تولید محصول سالم با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی از جمله سوابق این استاد دانشگاه است.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید