Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل پیش آگاهی حفظ نباتات:

رقم گندم با مقاومت 100 درصدی به "بیماری زنگ زرد" وجود ندارد

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در حال حاضر در کشور رقم گندم با مقاومت 100 درصد ی به بیماری برگی "زنگ زرد" وجود ندارد و تمامی مزارع می تواند مورد تهدید خطر این بیماری برگی قرار گیرد.

رقم گندم با مقاومت 100 درصدی به "بیماری زنگ زرد" وجود ندارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، اکبر آهنگران در ششمین نشست ستاد گیاهپزشکی این سازمان در سال زراعی جاری تصریح کرد: به منظور جلوگیری از خسارت بیماری زنگ می بایست پیشگیری هدفمند از بیماری در دستور کار شبکه های مراقبت قرار گیرد. 

این مقام مسئول با اذعان به اینکه استفاده از قارچکش ها در مزارع پس از ظهور اولین علائم بیماری زنگ در منطقه به عنوان یک پیشگیری هدفمند به شمار می آید، اظهار کرد: در مرحله پیشگیری از بیماری زنگ باید سموم قارچکش با دوره کنترل طولانی تر به کشاورزان توصیه و مصرف شود.

به عقیده این متخصص؛ استفاده از قارچکش های با دوره کنترل بالاتر علاوه بر جلوگیری یا کاهش بروز بیماری های لکه برگی در مزرعه از تحمیل هزینه های ناشی از سمپاشی های دوباره با سموم دیگر بر کشاورز می کاهد. 

وی  ابراز کرد: بروز علائم اولیه زنگ در مزارع منطقه دال بر وجود شرایط مساعد برای طغیان این بیماری است که از آن باید به عنوان یک ابزار پیش آگاهی برای پیشگیری از بروز بیماری بهره گرفت. 

به گفته او؛ با توجه به غیر مقاوم بودن تمامی ارقام گندم به زنگ، میزبان حساس به این بیماری در عرصه وجود دارد از این رو وجود درجه حرارت تا 23 درجه سانتیگراد و رطوبت ناشی از شبنم صبحگاهی و باران بر روی برگ، زمینه ساز ظهور  و اپیدمی بیماری زنگ خواهد بود. 

آهنگران با بیان اینکه با توجه به شرایط جوی استان فارس در حال حاضر خطر شیوع زنگ زرد در تمامی شهرستان ها وجود دارد، اضافه کرد: شبکه مراقبت و کشاورزان محترم تا پایان شرایط موجود باید به خوبی نسبت به پایش مزارع اقدام کنند.

او با بیان اینکه در سال زراعی جاری میزان بارندگی ها در جنوب کشور افزایش قابل توجه ای نسبت به سال گذشته دارد و تا اواسط فروردین ماه نیز ادامه خواهد داشت، افزود: در این شرایط بیماری های برگی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است که باید مورد توجه باشد.

ششمین ستاد گیاهپزشکی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به ریاست حمید دبیری معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان و با حضور جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات، مهدی صادقی مدیر امور زراعت، معصومه مویدی سرپرست مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و علی ارغون مسئول امور شهرستان های سازمان و مشارکت وبیناری مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید