Iranian Agriculture News Agency

با حضور مسئولین ارشد؛

آئین تجلیل از سفیران امنیت غذایی بسیج جامعه کشاورزی فارس برگزار شد

"جشنواره ارتقاء بهره‌وری و تجلیل از سفیران امنیت غذایی بسیج جامعه کشاورزی استان فارس" با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی کشور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فجر و جمعی دیگر از مسئولین ارشد استانی، مسئولین کانون های بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان ها و تعدادی از مربیان برگزیده طرح جهش تولید در سالن همایش های مدیریت بانک کشاورزی برگزار شد.

آئین تجلیل از سفیران امنیت غذایی بسیج جامعه کشاورزی فارس برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، در این جشنواره که  با هدف امید آفرینی در بین آحاد جامعه کشاورزی به ویژه سفیران و مربیان نهضت جهش تولید کشاورزی و دامپروری برگزار شده بود از 230 نفر از مربیان نمونه و موفق طرح جهش تولید بسیج جامعه کشاورزی استان فارس، منتخبین کلینیک های موفق سیار دامپزشکی بسیج جامعه کشاورزی، مسئولین کانون های بسیج جامعه کشاورزی نواحی مختلف و تعدادی از مدیران و مسئولین با اهدای لوح و تندیس یادبود تقدیر شد.

مولودی خوانی، رونمایی از طرح دانش بنیان اورژانس کشاورزی فارس و مزرعه یار، معرفی مربی نمونه جهش تولید در افزایش سطح زیر کشت چغندر قند پائیزه و علوفه ای از 70 به هزار هکتار و تسهیلگری کشت چغندر قند علوفه ای در شهرستان های نورآباد، فیروزآباد و پاسارگاد و تجلیل از اعضای هیات اندیشه ورز بسیج جامعه کشاورزی استان فارس از دیگر برنامه های جشنواره مذکور بود.

photo3656097155

جذب نیروهای جوان و کارآمد در بخش کشاورزی را دنبال می کنیم

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: حوزه فعالیت های وزارت جهاد کشاورزی متنوع، تاثیر گذار و پر حجم است از این رو موضوع جذب نیرو های جوان و کارآمد را برای بخش کشاورزی کشور دنبال می کنیم.

محمد جواد عسکری با بیان اینکه در گذشته بیش از 180 هزار نفر پرسنل در بخش کشاورزی مشغول به ارائه خدمت بودند که در حال حاضر این میزان به حدود 62 هزار نفر رسیده است، تصریح کرد: باید مجموعه ستادی وزارت جهاد کشاورزی را تقویت کنیم از این رو تلاش می کنیم تا این فرصت حاصل شود.

نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر کشاورزی پایدار و تامین امنیت غذایی کشور برای ما مهم است می بایست نیروهای صف در بخش کشاورزی دغدغه ای نداشته باشند، اظهار کرد: به حمد الله در این مسیر خصوصا تامین مسکن گام های خوبی برداشته شده است.

عسکری با بیان اینکه در حال حاضر باید به فضای بخش کشاورزی کمک شود، ابراز کرد: پیشنهاد داده ایم اعتبار برخی از پروژه های فاقد اولویت به بخش کشاورزی کشور تزریق تا زیر ساخت های لازم برای این بخش با یک نگاه بهتری فراهم شود همانطور که در بخش مکانیزاسیون کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در موضوع یارانه های بخش کشاورزی می بایست نگاه ما جدی تر باشد، بیان کرد: کمیسیون کشاورزی در موضوع یارانه های بخش کشاورزی در قالب بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه کشور به طور جدی ورود پیدا کرده است تا یارانه ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم پرداخت شود و به بخش کشاورزی آسیبی وارد نشود.

او به ظرفیت استفاده از صندوق توسعه ملی برای ارتقای بخش کشاورزی کشور نیز پرداخت و اضافه کرد: 1.8 میلیارد یورو برای این مورد در نظر گرفته ایم که منتظر اذن مقام معظم رهبری برای استفاده از این ظرفیت هستیم زیرا که می تواند در تامین امنیت غذایی و سفره عموم مردم اثر گذار باشد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد کشور است و 4 میلیون بهره بردار با 35 درصد اشتغال کشور در این بخش مشغول به فعالیت هستند، افزود: با توجه به این مسائل باید به سمت افزایش بهره وری و افزایش عملکرد در واحد سطح مزارع گام برداریم از این رو باید دانش‌ بنیان کردن بخش کشاورزی و دامپروری را دنبال کنیم.

به عقیده عسکری؛ در حال حاضر یک جهادی مهمتر از دفاع مقدس در حوزه تامین امنیت غذایی کشور در حال جریان است زیرا که در صورت بی توجهی تامین غذای عموم مردم می تواند با چالش مواجه شود.

عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کشور در حوزه کشاورزی از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است، عنوان کرد: بیش از 500 میلیون نفر جمعیت پیرامونی در کشور های منطقه خواستار محصولات کشاورزی کشور هستند که کم توجهی به این ظرفیت ها باعث می شود این فرصت ها از دست رود.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای بهره وری در تولید محصولات کشاورزی کشور را دنبال می کنیم، گفت: این رسالت می‌تواند توسط بسیج جامعه کشاورزی به بهره‌برداران تبیین شود؛ وجود آمار و اطلاعات دقیق برای برنامه ریزی های لازم و رسیدن به نقطه مطلوب ضروری است، بعضا نداشتن آمار های دقیق باعث شده که به اهداف مد نظر نرسیم.

photo3656098460

ساختار سازمان بسیج جامعه کشاورزی کشور جوان است

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی کشور گفت: ساختار سازمان ما در سطح کشور یک ساختار جوان است  اما اقتدار امروز کشور ما زائیده ولایت مداری و ارق به کشور سربازانی است که در طول این سال ها اقتدار نظامی را در کشور و منطقه حاکم کرده اند و مدیون تمام کسانی است که سوار بر کشتی انقلاب چراغ راه را روشن نگاه داشته اند.

محمد رضا جهانسوز با بیان اینکه بسیج جامعه کشاورزی در استان فارس متحول و رو به رشد است، تصریح کرد: یکی از اصول امنیت غذایی فراهمی غذاست، این اصل فراهمی در کشور ما وجود دارد، افزایش تولید بیش از 5 برابری محصولات کشاورزی نسبت به قبل از انقلاب گواهی بر این مدعاست که بیش از نیاز رشد جمعیت کشور است.

به گفته وی؛ انتظار مقام معظم رهبری با توجه به وجود ظرفیت های موجود خصوصا هزاران نفر متخصص کشاورزی بیش از این مقدار است، فراهمی غذا باید حاصل خودکفایی باشد از طرفی فراهمی غذا شرط لازم است اما کافی نیست زیرا غذا باید در دسترس باشد، لازمه دسترسی به غذا تولید ارزان آن است تا عموم مردم قدرت خرید داشته باشند. 

او با اشاره به اینکه اولین چالش بخش کشاورزی کشور دیده نشدن جایگاه واقعی این بخش است، یادآور شد: امام راحل عزیزمان در سال 58 رسما اعلام کردند اولین مسئله ای که در کشور باید پیاده سازی شود موضوع احیا کشاورزی است یا در سال 67 می فرمایند اولویت کشاورزی نسبت به صنعت باید حفظ شود و همچنین رهبر فرزانه انقلاب به صورت مکرر بر مسئله کشاورزی تاکید دارند که همه اینها نشان از این دارد که کشاورزی به خوبی دیده نمی شود.

جهانسوز با اشاره به اینکه در بالاترین برآورد ها تنها 5 درصد از سرمایه گذاری های کشور به بخش کشاورزی تخصیص داده می شود و در مقابل 20 تا 23 درصد به بخش صنعت اختصاص می یابد، اظهار کرد: همه این شواهد دال بر دیده نشدن بخش کشاورزی است که می تواند در کنار موضوع آب و خاک و دیگر موارد چالش برانگیز باشد.

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی کشور با بیان اینکه جهاد سازندگی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو مولود مبارک انقلاب بوده اند که به منزله دو بال آن به حساب می آمدند، ابراز کرد: متن امنیت غذایی در محصول دیده نمی شود بلکه در کشاورز و جامعه روستایی دیده می شود لذا کشاورز توانمند و دارای تولید اقتصادی می تواند امنیت غذایی را تامین کند از این رو روستا باید مورد توجه باشد.

او با اشاره به اینکه حرکت علمی، قوی و مناسبی برای ارتقای عملکرد و  بهره وری کشاورزی و دامپروری در کشور شروع شده که پرچمدار آن سپاه پاسداران و بسیج است، بیان کرد: مربیان نهضت جهش تولید در مسئله ارتقای عملکرد که به پر کردن فاصله بین تولید فعلی تا پتانسیل تولیدی حداکثری اختصاص دارد، گام بر می دارند؛ دولت سیزدهم نیز حمایت های ویژه ای از سازمان بسیج جامعه کشاورزی داشته اند.

جهانسوز با بیان اینکه در حال حاضر حرکت های نهضت جهش تولید آموزشی و ترویجی است، گفت: با سطوح مختلف وزارت جهاد کشاورزی جلسات و نشست های متعددی در جهت هم افزایی داریم تا بتوانیم اهداف مد نظر برای ارتقای بهره وری را جاری و ساری بسازیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران به ضرورت های هوشمند سازی بخش کشاورزی و استفاده از فناوری های نوین نیز پرداخت و عنوان کرد: هوشمند سازی بخش کشاورزی در دولت سیزدهم با همت بیشتر و در استان فارس با سرعت خوبی در حال انجام است.

او با اشاره به نقش بانوان در انقلاب اسلامی بیان کرد: حضور موثر و سازنده خانم ها در بسیج جامعه کشاورزی استان فارس بسیار پر رنگ است، این حضور جهادی در عرصه های مختلف محقق شده و به هدایت مسائل اصلی و اساسی کشور رسیده است که در بخش کشاورزی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

photo3656103756

تدبیر، لازمه ارتقا سهم بهره وری در افزایش رشد اقتصادی

در ادامه جشنواره ارتقاء بهره‌وری و تجلیل از سفیران امنیت غذایی بسیج جامعه کشاورزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس گفت: در برنامه های توسعه ای میان مدت و بلند مدت در سال های اخیر، رشد 8 درصدی اقتصاد کشور از محل افزایش یک سومی بهره وری مد نظر بوده و است که در صورت وجود تدبیر و توجه، این میزان کمینه بوده و می تواند افزایش یابد.

محسن ربانی زاده تصریح کرد: مشغولیت به فعالیت هایی اجرایی باعث شده است توجه به ارتقای بهره وری مغفول بماند علی رغم اینکه هم خوب کار می کنیم و هم کار خوب انجام می دهیم اما بهره وری مناسب نداریم.

وی با بیان اینکه بعضا در کشاورزی تمامی موارد یکایک به خوبی انجام شده اما در نهایت ممکن است از بهرهمندی مناسب به دلیل مسائلی همچون بازار نامناسب برخوردار نشود، اظهار کرد: این موضوع به این دلیل است که در فرآیند تولید محصول زنجیره ها به خوبی دیده نشده اند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر در یک جنگ اقتصادی تمام عیار به سر می بریم و دشمن با یک تدبیر غیر نظامی وارد میدان شده و معیشت مردم را هدف قرار داده است، ابراز کرد: استان فارس در تامین امنیت غذایی کشور پیشرو و از جایگاه های برتر برخوردار است اما انتظاراتی هم داریم تا بتوانیم مدیریت راهبردی کنیم تا از ظرفیت های منابع انسانی برای توسعه استان بهرهمند شویم.

معاون استاندار فارس با طرح این موضوع که پرسش بسیاری از افراد این است که چرا بسیج در همه عرصه ها ورود می کند، تشریح کرد: ورود و حضور بسیج در عرصه های مختلف بازار، کشاورزی، صنعت و بسیاری از عرصه های دیگر سازنده و منشا اثر است از این رو می بایست از این ظرفیت عظیم و بالقوه استفاده شود زیرا خدمت به مردم و رضایت خداوند از خصیصه های بسیجیان است.

ربانی زاده با بیان اینکه از بسیج و فعالیت های بسیج در عرصه های مختلف حمایت های کامل می شود، یادآور شد: 30 درصد از اعتبارات تبصره 16 به میزان 2758 میلیارد تومان را به بسیج اختصاص داده ایم که توانسته اند از این طریق بهره وری از آب و خاک را فزایش دهند به طور مثال این اعتبار برای کشت گیاهانی مانند کاکتوس آپونتیا و توسعه گلخانه های استان صرف می شود.

photo3656107395

مربیان نهضت جهش تولید در افزایش بهره وری اثر گذارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در جشنواره مذکور با اذعان به اینکه کارایی، اثر بخشی و پایداری سه مولفه برای حصول بهره وری در بخش کشاورزی است، گفت: با توجه به این مولفه ها مربیان نهضت جهش تولید در افزایش بهره وری می توانند بیش از پیش اثر گذار باشند، ما در حوزه تولید به دنبال افزایش بهره وری هستیم تا ضمن افزایش تولید منابع پایه را حفظ کنیم.

مجتبی دهقان پور ضمن تقدیر از تمامی کنشگران فعال در حوزه تولید محصولات کشاورزی که نقش آفرینی دارند، تصریح کرد: به منظور ایجاد انگیزه در بین اعضای بسیج جامعه کشاورزی این آمادگی را داریم که از طریق اجرای طرح سهم بری دانش از تولید از ظرفیت مربیان نهضت جهش تولید افزون تر از گذشته بهرهمند شویم.

به گفته وی؛ در طرح سهم بری دانش از تولید، کارشناسان، مشاورهای علمی، آموزشی و تجربی خود را در اختیار تولید کنندگان قرار خواهند داد و در افزایش تولید و افزایش سود کشاورز به صورت توافقی سهیم می شوند. امیدواریم با به کارگیری ساز و کارهای لازم و با توجه به قابلیت های کارشناسان در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در واحدهای تولیدی انتقال دانش به بهره برداران به خوبی محقق شود.

هوشمند سازی کشاورزی از دیگر مباحث مطرح شده از سوی دهقان پور بود و در این زمینه افزود: با توجه به پتانسیل های کشاورزی استان فارس، هوشمندسازی کشاورزی به دستور وزیر جهاد کشاورزی در این استان و زنجان اجرا می شود، البته بحث مکان محور کردن واحدهای تولیدی و لینک آن با سامانه پهنه بندی مختص استان فارس است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: حرکت به سمت کشاورزی سازگار با شرایط اقلیمی و مدیریت مطلوب متناسب با تغییرات پیش رو در قالب کشاورزی هوشمند امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه امروزه یکی از نقصان های اصلی که بخش کشاورزی ما را رنج می دهد، بحث آمار و اطلاعات است، اظهار کرد: در این طرح اطلاعات مکانی واحدهای تولیدی، به طور مشخص واحدهای زراعی و باغی احصا می شود و نهایتا اطلاعات توصیفی روی اطلاعات مکانی قرار می گیرد.

او اضافه کرد: در راستای هوشمند سازی بخش کشاورزی استان فارس از نقطه نظرات تمامی اساتید و صاحب نظران استفاده می کنیم زیرا نگاه مان استفاده حداکثری از ظرفیت ها و قابلیت های موجود است.

دهقان پور به موضوع اجرای الگوی کشت نیز گریزی زد و بیان کرد: بر اساس برنامه‌ ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی یکی از رویکردهای اساسی در اجرای الگوی کشت نگاه ویژه به تولید محصولات راهبردی است که در این استان نیز رویکرد ابلاغی دنبال می شود.

به گفته وی؛ از ابتدای سال جاری بحث الگوی کشت با بالغ بر 2500 نفر ساعت نشست تخصصی دنبال شده است تا این طرح نهایی شود؛ امیدواریم در دشت قادرآباد مادر سلیمان و نمدان اقلید این الگوی کشت با مشارکت کشاورزان اجرایی شود.

photo3656110578

500 هزار هکتار از اراضی فارس تحت پوشش مربیان جهش تولید

مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فجر استان فارس گفت: بر اساس منویات حضرت آقا و ریل گذاری انجام شده در مجموعه سازمان بسیج جامعه کشاورزی کشور نزدیک به 500 هزار هکتار از اراضی استان فارس تحت پوشش مربیان نهضت جهش تولید قرار گرفته است.

سعید حسن شاهی با اذعان به اینکه انتقال دانش فنی به بهره برداران بخش کشاورزی مهم ترین هدف مد نظر در نهضت جهش تولید و به کار گیری مربیان این طرح است، تصریح کرد: بر اساس رویکرد ابلاغی از سوی سردار ارشد فرماندهی سپاه فجر استان فارس، موفقیت کشاورز و کشاورزی این استان را دنبال می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بسیج جامعه کشاورزی در کنار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است تا بهره بردار تولید بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: ارتقای بهره وری در تولید محصولات کشاورزی و موفقیت سازمان جهاد کشاورزی به منزله موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

او با اشاره به ظرفیت بی نظیر استان فارس در تولید محصولات زراعی، باغی و دامی یادآور شد: این استان با تولید سالانه تقریبا 11.3 میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی حدود 10 درصد غذای مورد نیاز کشور را تامین می کند بر همین اساس و با توجه به تاکیدات حضرت آقا 1243 مربی را در سطح اراضی ساماندهی کرده ایم که در این عرصه ها نقش آفرینی می کنند.

حسن شاهی با بیان اینکه مربیان بر اساس منظومه فکری مقام معظم رهبری بر تولید محصولات اساسی و راهبردی نظارت دارند، ابراز کرد: در دو سال اخیر رزمایش های مختلفی در سطح استان فارس در کنار مجموعه ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار کرده ایم که برآیند های مثبت و ارزنده ای در پی داشته است.

به گفته وی؛ کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس نیز در این رزمایش ها بنای همدلی و همراهی سازنده و ارزنده ای داشته اند.

مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فجر استان فارس با اشاره به رویکرد دیگر این سازمان برای جهش تولید گوشت قرمز افزود: در سال جاری با کمک اداره کل دامپزشکی استان فارس نزدیک به 111 نفر عضو کلینیک سیار دامپزشکی بسیج جامعه کشاورزی ساماندهی شد که منجر به واکسیناسیون رایگان 3 میلیون و 516 هزار راس دام شده است.

او با بیان اینکه 34 کانون بسیج جامعه کشاورزی در شهرستان های استان فارس راه اندازی شده است، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم در موضوعات مهم بخش کشاورزی خصوصا الگوی کشت محصولات زارعی، تامین امنیت غذایی، خرید تضمینی محصولات اساسی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، تولید محصول سالم و بازار محصولات کشاورزی به خوبی نقش آفرینی کنیم.

photo3656131741

photo3656132163

 

photo3656132953

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید