Iranian Agriculture News Agency

شیخ تاکید کرد:

با افزایش عرضه، قیمت پیاز در شیراز کاهشی شد

مدیر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از افزایش عرضه پیاز در میدان میوه و تره بار شهر شیراز خبر داد و گفت: با افزایش عرضه پیاز های وارداتی و نزدیکی زمان برداشت این محصول از مزارع شهرستان های جنوبی استان، قیمت این محصول کاهشی شده است.

با افزایش عرضه، قیمت پیاز در شیراز کاهشی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علیرضا شیخ ضمن اشاره به خبر درج شده در خبرگزاری تسنیم مبنی بر قیمت 35 هزار تومانی پیاز در سطح شهر شیراز، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 15 محموله پیاز وارد میدان میوه و تره بار این شهر شده و تا ده روز آتی بیش از 2 هزار تن محصول پیاز این استان آماده برداشت می شود که موجب آغاز روند کاهشی قیمت این محصول شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه علی رغم افزایش عوارض صادراتی پیاز به میزان 180 درصد، افزایش نرخ ارز موجب شده تا تمایل به صادرات محصولات کشاورزی از جمله پیاز در ماه های گذشته افزایش یابد، اظهار کرد: این امر موجب کاهش ذخایر محصولات کشاورزی مثل پیاز در سردخانه ها و انبار های نگهداری، کاهش عرضه و افزایش قیمت تدریجی شده بود. 

وی با اشاره به اینکه عدم تولید پیاز در دوره زمانی آذر تا بهمن ماه در استان فارس باعث کاهش عرضه این محصول از محل تولید داخل استان و نیازمند تامین آن از دیگر استان ها همچون آذربایجان شرقی بوده است، افزود: در روز های آتی با توجه به عرضه محصول درون استان شیب کاهش قیمت پیاز تند تر خواهد شد. 

او با بیان اینکه عدم توجه به سطوح ابلاغی کشت پیاز در استان های مختلف موجب انباشت و تولید مازاد پیاز و کاهش قیمت این محصول در سال گذشته شده بود، ابراز کرد: در سال جاری کاهش سطوح زیر کشت و بی توجهی به سطوح ابلاغی باعث تولید کمتر و افزایش قیمت این محصول شد.

شیخ با بیان اینکه محصول پیاز از ارقام مختلف و با کیفیت های متفاوت برخوردار است و بر اساس قابلیت انباردارکردن محصول یا تازه خوری آن  با نرخ های متفاوتی در بازار عرضه می شود، عنوان کرد: نظارت بر بازار عرضه کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی با جدیت در حال انجام است و با متخلفین از جمله گران فروشان و محتکرین برخورد های لازم صورت می گیرد. 

به گفته وی؛ استقرار نیروی نظارتی در میدان مرکزی میوه و تره بار و ایجاد  و راه اندازی بازارچه های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در قالب طرح از مزرعه تا سفره از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای کنترل نرخ محصولات کشاورزی به شمار می آید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید