Iranian Agriculture News Agency

در صنایع کشاورزی فارس محقق شد؛

افزایش 680 هزار تنی ظرفیت جذب ماده خام کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از افزایش 680 هزار تنی ظرفیت جذب ماده خام توسط صنایع بخش کشاورزی این استان خبر داد و گفت: این در حالی است که تعهد امسال استان فارس 140 هزار تن بود.

افزایش 680 هزار تنی ظرفیت جذب ماده خام کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در حاشیه گشایش بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی آیفود شیراز ضمن تبریک دهه مبارک فجر و سالروز ولادت حضرت علی (ع) تصریح کرد: این میزان افزایش ظرفیت در جذب ماده خام کشاورزی ماحصل صدور بالغ بر 120 پروانه بهره برداری از صنایع غذایی و تکمیلی است.

به گفته وی؛ از قبل بهره برداری از واحد های جدید در سال جاری میزان ضایعات محصولات کشاورزی 120 هزار تن دیگر کاهش یافته و قریب به 1550 فرصت شغلی جدید نیز ایجاد شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیست و پنجمین نمایشگاه آیفود شیراز به فعالیت های مرتبط با صنایع تبدیلی، ماشین آلات پخت نان و ماشین آلاتی که در حوزه فرآوری، بسته بندی و ذخیره سازی، اختصاص دارد، افزود: استان فارس به لحاظ صنایع تبدیلی و تکمیلی جایگاه خوبی دارد، یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی توسعه ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

وی با تاکید بر اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی به افزایش ارزش افزوده و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی کمک می کند، اظهار کرد: تا سال گذشته 522 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی داشتیم که بالغ بر 5 میلیون تن جذب ماده خام کشاورزی انجام می شد که حائز رتبه دوم به لحاظ جذب ماده خام کشاورزی هستیم.

او با بیان اینکه در سال 1401 توسعه و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی را حمایت و پیگیری کرده ایم، اضافه کرد: حمایت ها در قالب ایجاد صنایع جدید و فعال نمودن واحد های صنایع تبدیلی و تکمیلی است که دچار رکود بوده اند، است تا دوباره به طور کامل فعال شوند.

دهقان پور با اذعان به اینکه در راستای حمایت های برنامه ریزی شده تسهیلات ارزان قیمت در قالب وام های تبصره 16 تخصیص یافته است، بیان کرد: در کل سازمان جهاد کشاورزی 138 میلیارد تومان در این حوزه تخصیص داده که در رابطه با تمامی حوزه ها از جمله صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

او به بهره گیری از ظرفیت تسهیلات بسیج سازندگی نیز پرداخت و افزود: در این تسهیلات به ازای هر فرد حقیقی که اشتغال ایجاد می شود مبلغ 150 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت 4درصد تخصیص می یابد.

وی با اشاره به اینکه سعی شده فضای کسب و کار در حوزه صنایع تبدیلی تسهیل شود، بیان کرد: با یک اقدام ابتکاری مجوزهای بی نامی را که متقاضیان احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی خواستار فعالیت در شهرک صنعتی هستند صادر کردیم؛ متقاضی می تواند متناسب با فعالیتی که دارد اقدامات لازم را پیگیری کند تا منجر به جواز تاسیس شود و نهایتا اقداماتی دنبال کند که به پروانه بهره برداری منتج شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه اگر متقاضیان بخواهند کار خود را در حوزه وسیع تری دنبال و تسهیلات کارفرمایی را اخذ کنند، می توانند تا سقف 4 میلیارد تومان تسهیلات بگیرند، افزود: این تسهیلات نیز ارزان قیمت و به نرخ 4 درصد است.

دهقان پور به رویکرد سازمان جهاد کشاورزی در تهیه اطلس سرمایه گذاری بخش کشاورزی این استان نیز گریزی زد و گفت: با بهره مندی از اطلس مذکور متقاضیانی که تمایل به فعالیت دارند می توانند با ظرفیت های مختلف و مزیت های نسبی این حوزه آشنا و نسبت به اتخاذ تصمیم و سرمایه گذاری مناسب اقدام کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید