Iranian Agriculture News Agency

دهقان پور خبر داد:

پیش بینی تولید 67 هزارتن وش پنبه در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز برداشت پنبه از سطحی بالغ بر 21 هزار و 200 هکتار در این استان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت بیش از 67 هزارتن وش پنبه برداشت وتحویل کارخانجات پنبه پاکنی شود.

پیش بینی تولید 67 هزارتن وش پنبه در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور تصریح کرد: استان فارس در میزان تولید، عملکرد در واحد سطح و کیفیت الیاف پنبه رتبه اول کشور را داراست.

 به گفته وی؛ شهرستان های پنبه کار استان فارس شامل داراب، لارستان، زرین دشت، فسا، استهبان، سروستان، اوز، خنج، گراش، جهرم، مهر، فراشبند و لامرد است و شهرستان داراب یک سوم سطح زیرکشت استان را دارد.

او اظهار کرد: در شهرستان داراب با سطح زیر کشت 7 هزار هکتاری پنبه که 5833 هکتار از این مزارع به صورت کشت قرارادی توسط 813 نفر از بهره برداران انجام شده است برآورد تولید 22 هزار و 500 تن وش پنبه می شود.

وی با اشاره به اینکه در استان فارس 8400 هکتار از مزارع پنبه توسط بخش خصوصی به صورت کشت قراردادی انجام شده است، ابراز کرد: از جمله خدمات مجریان کشت قراردای به بهره برداران شامل پرداخت تسهیلات، تامین نهاده های مورد نیاز مانند بذر،کود و سموم، نظارت فنی و تامین ادوات کاشت تا برداشت می شود.

دهقان پور با اشاره به تنوع ارقام بذور پنبه کاشته شده در استان فارس اظهار کرد: بیش از 80 درصد ارقام کاشته شده شامل گلستان، ارمغان و ساجدی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سطح زیرکشت پنبه نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته، بیان کرد: تامین به موقع نهاده ها از قبیل کود و بذور یارانه دار دلینته گواهی شده و قیمت بالای خرید وش تولیدی در سال گذشته از دلایل افزایش سطح زیر کشت این محصول به شمار می آید.

او با یادآوری اینکه به منظور ترویج و توسعه کشت مکانیزه در استان فارس و کشت با ردیف های 75 سانتی متری چهار سایت الگویی پنبه در چهار شهرستان دارای امکان برداشت مکانیزه ایجاد شده است، اظهار کرد: کمک هایی از قبیل تامین رایگان کود های پایه، نوار تیپ و سم علفکش پیش رویشی برای مزارع مذکور انجام شده است.

 دهقان پور با اشاره به اینکه به منظور برداشت مکانیزه ی وش پنبه بیش از 14 دستگاه کمباین وش چین مورد نیاز است، ابراز کرد: قریب به  2100 هکتار از مزارع پنبه استان فارس قابلیت برداشت مکانیزه با کمباین های وش چین را دارند. در حال حاضر یک دستگاه وش چین پنبه در شهرستان داراب موجود است.

وی با اذعان به اینکه در حال حاضر 6 مرکز خرید وش پنبه در جنوب استان فارس فعال است، افزود: سه کارخانه پنبه پاک کنی در شهرستان داراب، دو واحد در شهرستان لارستان، یک واحد در شهرستان زرین دشت و یک واحد در شهرستان فسا مشغول به خرید هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به کمبود کمباین وش چین برای برداشت مکانیزه و عدم بنیه مالی کافی کارخانجات پنبه پاکنی در پرداخت به موقع وجوه وش خریداری شده از کشاورزان به عنوان برخی از مشکلات نیز اشاره کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید