Iranian Agriculture News Agency

وجود تجهیزات و تکنولوژی به روز بستر ساز صادرات خرما

مدیر گروه صنایع تبدیلی محصولات باغی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای حل مشکلات صنعت خرما در کشور بر اساس بستر صادرات این محصول نیازمند تجهیزات، تکنولوژی به روز، بسته بندی مناسب و برند سازی هستیم.

وجود تجهیزات و تکنولوژی به روز بستر ساز صادرات خرما

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، رقیه سکوتی فر در سفر به استان فارس و  در کار گروه خرمای این استان که در اتاق صنایع، معادن و بازرگانی تشکیل شده بود، افزود: واحدهای فرآوری، بسته بندی و درجه بندی خرما نیاز به ارتقای تکنولوژی دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۸۵ درصد صنایع تبدیلی در حوزه ی خرما شامل درجه بندی، بسته بندی و سردخانه است، تصریح کرد: امروزه درجه بندی دستی و بسته بندی و فرآوری نامناسب جواب نمی دهد.

او با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم تحولی در صنعت خرما داشته باشیم باید مشکلات خرما را دسته بندی کنیم، اظهار کرد: در حاضر تعداد صنایع فرآوری خرما و تولید محصولاتی مانند شکلات، شیره و قند خرما کمتر از انگشتان یک دست است.

وی با این توضیح که از درخت خرما، میوه، هسته و برگ های آن در صنایع تبدیلی غذایی و غیر غذایی می توان استفاده کرد، این پرسش را مطرح که چگونه باید این سازوکار را فراهم کرد و خود پاسخ داد: اتخاذ سیاست حمایت های تسهیلاتی، مالی و فنی به منظور ایجاد صنایع با تکنولوژی روز و بسته بندی مناسب در وزارتخانه دنبال می شود.

او به وجود یک شرکت سازنده ی دستگاه فریز درایر در شیراز اشاره و اضافه کرد: این دستگاه خشک کن انجمادی با تکنولوژی اروپا رقابت می کند. این صنعت بیشتر در آمریکا استفاده می شود و در خشک کردن مواد غذایی بیشترین کیفیت را ارائه می دهد.

سکوتی فر با بیان اینکه در حال حاضر بازار صادرات سیب، کیوی و سایر میوه ها به روسیه، چین و دیگر کشورها باز شده است، عنوان کرد: این کشور ها به دنبال محصولات درجه بندی و بسته بندی شده ی مکانیزه هستند. هیأت روسی درخواست دارد تمام مستندات سردخانه به صورت گراف و منظم به آنان ارائه شود.

مدیر گروه صنایع تبدیلی محصولات باغی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امروزه بسته بندی نانو، اکتیو، هوشمند و اسمال مطرح است، افزود: این بدان معناست که ما بسته بندی خرمایی می خواهیم که تگ یا معرف داخلش قرار دهیم تا اکسیژن و رطوبت اضافی بسته را جذب کند و تا مقصد کیفیت خرما را حفظ کند.

او با تاکید بر اینکه تجارت پیچیده و به روز شده و یک لحظه غلفت و دور بودن از استاندارد سازی و برندسازی مشتری دیگری به جای ما می نشناند، گفت:باید کنترل کرد تا سردخانه ها استاندارد و سیستم های درجه بندی و بسته بندی مکانیزه باشد.

وی به تاثیر حضور قوی یک تشکل خصوصی در بحث حل مسائل خرما نیز پرداخت و اظهار کرد: باید از بخش دولتی بخواهید در سیاست و تنظیمات قوانین از شما حمایت کند، این حمایت ها شامل تسهیلات با بهره کم، تسهیلات یارانه دار، مشاوره های فنی، ارتباطات با مراکز استانی و افزایش مراکز آموزشی می شود بنابراین حضور تشکل ها و انجمن ها به بهبود این مسائل کمک بیشتری می کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید