Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی فارس:

طرح صدور شناسامه برای باغ های فارس کلید خورد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز صدور شناسنامه برای باغ های استان فارس خبر داد و گفت: اتاق اصناف کشاورزی به عنوان بازوی اجرایی جهادکشاورزی محوریت اجرای این طرح را به عهده دارد.

طرح صدور شناسامه برای باغ های فارس کلید خورد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حمید دبیری در نشست هم اندیشی شناسنامه دار کردن باغ های استان فارس با اشاره به اینکه شناسنامه‌دار کردن باغ ها یکی از ضرورت های بخش کشاورزی است، ابراز کرد: به منظور صدور شناسنامه بستر ثبت اطلاعات در "سامانه‌ سَبَک" فراهم شده است.  

به گفته وی؛ هویت‌بخشی یکپارچه و ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار با تولیدکنندگان زیربخش باغبانی با اهداف مهمی همچون تدوین بانک جامع اطلاعاتی محصولات باغبانی، ثبت و پایش مبدا تولید محصولات، کنترل باقیمانده آثار سموم شیمیایی و ارتقای کمی و کیفی صادرات محصولات باغبانی و به طور کلی اعمال مدیریت جامع در حوزه محصولات باغبانی از جمله مزایای شناسنامه دار کردن باغ ها است.

دبیری اظهار کرد: کاشت نهال آلوده به آفات و بیماری ها خسارت زیادی را برای باغداران  به دنبال دارد که با شناسنامه‌دار کردن باغ ها، مشخص می‌شود کدام محصول توسط کدام باغدار تولید شده است و دغدغه  ورود نهال قاچاق برطرف می شود.

وی تصریح کرد: در کنار صدور شناسنامه باغ ها، بحث QR Code را برای محصولات باغی و زراعی داریم و باغداران می توانند برای دریافت این کد از طریق "سامانه سماک" اقدام کنند. 

دبیری گفت: به منظور دریافت QR Code، مزارع و باغ ها از زمان کاشت و رشد زایشی تا زمان برداشت و عرضه به بازار تحت نظارت های فنی  گیاهپزشکی قرار می گیرند و با این کد محصولات تولیدی قابل رصد هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: "سامانه‌ سَبَک" با  "سامانه سماک" لینک شده است و باغداران با ورود به هرکدام از این سامانه ها امکان دسترسی به هر دو سامانه را دارند.      

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید