Iranian Agriculture News Agency

عسکری مطرح کرد:

شورای راهبردی عشایر در فارس تشکیل شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های عشایری در استان فارس یک شورای راهبردی عشایری تشکیل تا مشکلات این حوزه به خوبی شناسایی و رفع شود.

شورای راهبردی عشایر در فارس تشکیل شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد جواد عسکری در همایش روز ملی روستا و عشایر که با حضور استاندار و جمعی از مسئولین ارشد برگزار شده بود، تصریح کرد: قریب به 20 درصد عشایر کشور در پهنه ی استان فارس سکونت دارند از این رو پیگیری مسائل، اصلاح قانون، کنار گذاشتن قوانین کهنه و به روز شدن آن برای باز کردن فضا و پیشبرد مسائل لازم است.

نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عشایر استان فارس در شکل گیری انقلاب و دفاع مقدس هشت ساله نقش‌آفرین بوده اند، اظهار کرد: عشایر امروز هم در حوزه‌ی تولید یک جایگاه بسیار ارزشمند و مفید دارند، در تولید مواد پروتئینی به طور خاص گوشت قرمز و لبنیات علی رغم خشکسالی جایگاه ارزنده‌ای دارند.

عسکری با بیان اینکه حدود 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط دامداران عشایری تولید می شود، ابراز کرد: به واسطه‌ی ارگانیک بودن، این محصولات از اهمیت خاصی برخوردارند از این رو باید با جدیت مسائل آن را دنبال کنیم؛ یقین داریم اگر برای عشایر هزینه بکنیم خروجی خوبی خواهد داشت همان طور که تا الان خروجی های خوبی حاصل شده است.

وی با اذعان به اینکه نسبت جمعیت شهری به روستایی در پیش از انقلاب اسلامی 55 به 45 درصد بوده و اکنون به عدد 75 به 25 درصد رسیده است، بیان کرد: این موضوع نگران کننده است، حوزه ی تولید به حاشیه شهر ها آمده، برای زندگی و تولید در بخش عشایری و روستایی حتما فضای امن و آرامی مورد نیاز است.

او با بیان اینکه ما نمی خواهیم کسی را متهم کنیم، افزود: اعتقاد مان بر این است که مسائل مربوط به عشایر و روستا متولی یکسانی می خواهد، تولی گری چند دستگاهی مشکلات خاص خودش را ایجاد می کند. ما این موضوع را در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دنبال می کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به پیگیری های متعدد این کمیسیون برای رفع مشکلات عشایر ناشی از خشکسالی های اخیر نیز پرداخت و گفت: با برگزاری جلسات متعدد و با تشکیل دولت آیت الله رئیسی به حمدالله اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است.  

عسکری به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های حوزه‌ی عشایر در خصوص استعدادهای انسانی و مدیریتی نیز گریزی زد و اضافه کرد: با اراده و اعتقادی که در جامعه عشایری است، هر کجا به عشایر اعتماد شده و پای کار آمده، فضای سلامت، با نگاه جهادی و انقلابی حاکم شده و کار را دنبال کرده اند.

همایش روز ملی روستا و عشایر در استان فارس علاوه بر عسکری و محمد جواد ایمانیه استاندار، میزبان سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری، محسن علیزاده رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شهرستان های سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی، جعفر قادری نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی استان، علیرضا واحدی پور قائم مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و جمع کثیری از مدیران و مسئولین استانی و عشایر بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید