Iranian Agriculture News Agency

عزیزی تاکید کرد:

اراده دولت و مجلس برای تامین امنیت غذایی کشور

نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از اراده دولت و مجلس برای تامین امنیت غذایی کشور خبر داد و گفت: تصویب قانون امنیت غذایی و وقت بسیار زیادی که مجلس برای تصویب این قانون گذاشت نشان از اراده دولت و مجلس برای این مهم دارد.

اراده دولت و مجلس برای تامین امنیت غذایی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، ابراهیم عزیزی پیش از ظهر امروز در همایش آغاز کشت شتوی این استان تصریح کرد: با تصویب این قانون مجلس گام بزرگ و مهمی را در موضوع امنیت غذایی برداشت.

نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر امنیت را  به عنوان یک موهبت الهی و یکی از وظایف مهم حاکمیت و ارکان نظام اسلامی منظور کنیم نباید  امنیت را فیزیکی و صرفا در ساختار نیروهای مسلح دید، افزود: مولفه‌های مهم و متغییرهای اساسی برای رسیدن به آن لازم است.

وی با اشاره به اینکه امنیت جامعه اساسا در گرو چهار مولفه‌ی مهم و اساسی است، اظهار کرد: هویت‌ها، سلامت محیط، احساس امنیت و توجه به سرمایه اجتماعی چهار متغیری است که باید به آن توجه کرد و نمی‌توانیم به دنبال تامین امنیت در نظام سیاسی بدون توجه به این متغیرها باشیم‌.

او با بیان اینکه امنیت در گرو توجه به هویت جامعه است، افزود: نمی‌توان مشکلات و کاستی‌‌های خانواده را به عنوان مرکز هویتی نادیده بگیریم بعد ادعای تامین امنیت و افزایش نرخ امنیت داشته باشیم. بخش دیگر سلامت محیط است که به محیط فیزیکی و سایبری بر می‌گردد‌.

عزیزی با اشاره به متغیر احساس امنیت تصریح کرد: احساس امنیت اهمیت بیشتری از خود امنیت دارد، برخی از مواقع همه قوا در تلاش برای تحقق امنیت هستند اما باید احساس امنیت را در کنار آن افزایش داد.

نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی در مجلس با بیان اینکه متغیر چهارم سرمایه اجتماعی است، گفت: تاثیرگذارترین عنصر در تامین امنیت همین متغیر است؛ جمعیت 80 میلیونی سرمایه اجتماعی ایران اسلامی است.

عزیزی با بیان اینکه شعار جدی در آغاز انقلاب اسلامی استقلال بود، افزود: در برخی از مسیرها مثل نظامی، پزشکی و بخشی از صنعت این استقلال کسب شده اما آیا به قله استقلال اقتصادی رسیده‌ایم؟ آیا خودکفایی و بی‌نیازی در اقتصاد محقق شده است؟ امروز 26 کشتی نهاده‌ها منتظر ترخیص هستند این معنایش استقلال اقتصادی است یا خودکفایی؟

وی با بیان اینکه رسالت سنگینی در این بخش داریم، عنوان کرد: در برنامه هفتم مهم‌ترین محور امنیت غذایی است برای اینکه استقلال اقتصادی مهم شمرده شده و برای این منظور سرمایه اجتماعی باید حفظ شود اما امروز اعتماد اجتماعی دچار خدشه شده است‌ که در چنین شرایطی سرمایه اجتماعی نیز دچار آسیب شده و در نتیجه آن خدشه به امنیت وارد می‌شود.

او با بیان اینکه چرا کشاورزان و بخش خصوصی به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت اعتماد نمی‌کنند، تصریح کرد: امید و اعتماد را باید دوباره بازگرداند و مهم‌ترین وظیفه جهاد کشاورزی این است که امید و اعتماد را افزایش دهد و این با شعار محقق نمی‌شود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امنیت مستلزم سرمایه‌ اجتماعی است که باید امید و اعتماد را به عنوان مهم‌ترین ابزار در نظر گرفت، افزود: برای رسیدن به قله امنیت همه جانبه باید اقدامات ما مشخص باشد و مردم دوباره اعتماد کنند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس افزود: برنامه هفتم در شرف ورود به دولت است از سازمان جهاد این انتظار است که موضوع محور و پروژه محور متناسب با برنامه هفتم پیش برود، اگر می‌خواهیم در وجوه مختلف قطب باشیم مستلزم داشتن نگاه برنامه‌ای است.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم منظم و قابل اتکاست و رسیدن به اهداف بدون نظم تشکیلاتی شدنی نیست، اظهار کرد: کشاورز ما امروز احساس تعلق به نظام تشکیلاتی یا ندارد یا کم دارد باید با پرهیز از اقدامات غیر کارشناسی سرمایه اجتماعی را بازگرداند.

نگاه علمی به کشاورزی، رویکرد کارشناسانه، تامین منابع مالی و همراهی بانک‌ها در ارائه تسهیلات از تاکیدات عزیزی برای رونق کشاورزی استان فارس بود و خواستار استفاده بیشتر از منابع ملی در بخش‌های مختلف استان فارس به ویژه کشاورزی شد‌.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید