Iranian Agriculture News Agency

عسکری تاکید کرد:

دولت مکلف به اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از پانزده سال پیش دولت ها مکلف به عملیاتی کردن الگوی کشت محصولات کشاورزی بوده اند، گفت: به دلایلی این تکلیف تا کنون اجرایی نشده بود اکنون در قانون لحاظ شده و دولت محترم و وزارت جهاد کشاورزی مکلفند که الگوی کشت را عملیاتی و اجرایی کنند.

دولت مکلف به اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد جواد عسکری پیش از ظهر امروز در همایش آغاز برنامه ریزی کشت شتوی این استان تصریح کرد: الگوی کشت که عملیاتی شود کشاورز ما بی دغدغه می تواند محصولش را کشت کند. دولت محترم اعلام کرده از مهر ماه این کار عملیاتی می شود.

نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اجرای الگوی کشت توجه به مبحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی حائز اهمیت است، اظهار کرد: : اگر بناست در این کشور در بخش کشاورزی به یک جایگاه ارزشمند برسیم باید تسویه حساب در خریدهای تضمینی محصول با فوریت صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه راهی جز اجرای الگوی کشت نداریم، گفت:  سازوکارهای این امر در کمیسیون تعریف شده است که باید هم سرمایه در گردش و هم نهاده‌های مورد نیاز کشاورز تامین شود همچنین سنددار کردن اراضی کشاورزی از دیگر اقدامات است که باید برای ارائه تسهیلات به کشاورز انجام شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه امروز اعضای کمیسیون نگاه تخصصی دارند در حالی که تا قبل از آن اگر نماینده‌ای جایی نداشت به این کمیسیون هدایت می‌شد، افزود: تمامی مشکلات بخش کشاورزی با کمک محققان احصا شده که راهکار برای آن ارائه شود.

به گفته وی؛ طرح امنیت غذایی و احصای مشکلات بخش کشاورزی تهیه و تدوین شده که پس از اعلام در صحن و رفع ایراد در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به زودی به دولت ارائه می‌شود.

او با تاکید بر اینکه امنیت غذایی به امنیت ملی گره خورده و قطع به یقین در راستای نیازهای غذایی جامعه باید تلاش‌های جدی صورت بگیرد، ابراز کرد: یکی از بحث‌های جدی ما در حوزه‌ی توسعه‌ی بخش کشاورزی تولید بیشتر، تولید با کیفیت، تولید سالم و دانش‌بنیان است.

عسکری با بیان اینکه علیرغم وجود ظرفیت ها و قابلیت ها در حوزه‌ی دانش بنیان کردن بخش کشاورزی ما در این حوزه عقب هستم و رشدمان 4 درصد است، اضافه کرد: باید هرچه سریع‌تر در این بخش ارتقا بدهیم و و کار را دنبال کنیم. در مرکز تحقیقات کشاورزی استان فارس و دانشگاه شیراز یک حرکتی در این زمینه شروع شده که امید است این روال به نتایج خوبی برسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در استان فارس با وجود ظرفیت‌ها عقب‌ماندگی‌های زیادی وجود دارد، تاکید کرد: در بخش پایانه صادراتی محصولات کشاورزی برای یارانه سوخت هواپیما اقداماتی در کمیسیون انجام شده و فارس پایلوت قرار گرفته اما زیرساخت‌ها فراهم‌ نیست باید هر چه زودتر پایانه صادراتی تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در دولت گذشته دچار سوءتدبیر بودیم، افزود: امروز دولت با مشکل بودجه مواجه است، ماهیانه ده هزار میلیارد تومان بدهکاری دولت قبل را می‌دهد اما باید امید را در کشاورز ایجاد و مشکلات را برطرف کرد تا تولید محصولات کشاورزی با خلل مواجه نشود.

او با اشاره به اینکه به دلیل کمبود نقدینگی امکان ترخیص نهاده‌ها در بنادر وجود ندارد، افزود: رایزنی با دولت برای تسریع این امر انجام شده و وزیر جهاد کشاورزی برای کشت پاییزه مکلف به تامین نهاده‌ها شده است.

وی با اشاره به تجهیز و ارتقای مکانیزاسیون در کشاورزی از تامین 20 هزار تراکتور با مشارکت بانک‌ها خبر داد و گفت: تامین نیمی از این ماشین آلات با همکاری بانک کشاورزی انجام می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه مشکل خودرو و نیروی انسانی در بخش کشاورزی در کل کشور وجود دارد، افزود: تلاش می‌شود تا این مشکل حل شود، امروز وزارت جهاد  کشاورزی 10 هزار نیروی متخصص نیاز دارد که اگر دولت مجوز دهد بحث استخدام نیز دنبال می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید