Iranian Agriculture News Agency

دهقان پور مطرح کرد:

مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی فارس راه اندازی می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی این استان راه اندازی می شود؛ این مرکز نه تنها مرکز فرماندهی و کنترل فعالیت ها و مدیریت هوشمند بخش کشاورزی است، بلکه کنترل اقتصادی استان نیز در آن صورت می گیرد.

مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی فارس راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی که به ریاست محمد هادی ایمانیه استاندار فارس برگزار شده بود، تصریح کرد: باید تمامی داده‌های مرتبط با همه ی زیر بخش‌های تولیدی به این مرکز بیاید، لایه‌های متوسط و متجانس روی  هم قرار بگیرد تا ما بتوانیم تمام گزارش‌های مرتبط با آن را استخراج بکنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اطلس زراعی و باغی مربوط به مدیریت نهاده های بخش کشاورزی است و حدود 200 لایه اطلاعاتی در آن  قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: سایر اطلاعات غیرکشاورزی در این مرکز دیسپاچینگ قرار می گیرد.

او با بیان اینکه یک پایگاه اطلاعات مکانی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی و دسترسی به آن برای استان فارس فراهم شده است، ابراز کرد: اطلاعات توصیفی در این سامانه که تحت عنوان سامانه‌ی یکپارچه‌ی اطلاعات کشاورزی یا سیاک است، قرار می گیرد، تا کنون 267 هزار هکتار از اراضی کشاورزی با نقشه های کاداستر تهیه شده است که در گام اول جانمایی می شود.

به گفته وی؛ در گام بعد اطلاعات راست آزمایی می شود و در گام بعدی به دنبال این هستیم که اطلاعات توصیفی در طول یک فصل کشت بارگذاری شود. این اطلاعات علاوه بر اطلاعات زراعی شامل داده های واحد های دامی، باغی و بسیاری دیگر از زیر بخش ها است.

دهقان پور؛ مدیریت یکپارچه ی داده ها و اطلاعات و استفاده متناسب از فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها در حوزه های مختلف کاربردی مانند استفاده از سنسورها، دیوایس ها و هر آنچه که به صورت نوآورانه می‌تواند در بخش کمشاورزی استفاده شود را از جمله اهداف ایجاد مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی دانست.

او با بیان اینکه این طرح در راستای رسیدن به یک ادبیات مشترک از هوشمندسازی اجرا می شود، افزود: با مجموعه‌ی اقداماتی که در حوزه‌ی هوشمند سازی کشاورزی می‌توانیم انجام بدهیم اعم از فناوری‌های نوین، مدیریت داده، سیستم‌های تصمیم یاب و تصمیم ساز، نهایتا به ما برای مدیریت بهتر و مطلوبتر تولید کمک می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اذعان به اینکه در هوشمند سازی، مدیریت داده بسیار ارزشمند است، اضافه کرد: در این طرح داده های مکان محور مانند کد یا هسته ای هستند که سایر داده ها اعم از داده های توصیفی روی آن قرار می گیرند. هر گونه اتفاقی که در حوزه کشاورزی روی می دهد بر اساس اطلاعات مکان محور است، اطلاعات مکان محور چون استاتیک و تقریبا ثابت است می تواند مبنای خیلی از برنامه‌های ما باشد.

دهقان پور به موضوع نصب کنتور های حجمی چاه های کشاورزی نیز گریزی زد و گفت: قانون گذار یکسری تکالیفی را مشخص کرده که متولی آن‌ وزارت نیرو و به طور مشخص سازمان آب منطقه ای در استان ها هستند. مقرر است بر اساس یک تفاهم نامه بین سازمان آب منطقه ای و بانک کشاورزی منابع مالی خرید این کنتور ها برای سازمان آب فراهم تا به صورت اقساطی برای کشاورزان نصب شود.

وی با بیان اینکه بانک کشاورزی به خاطر چند پروژه بزرگی که در اختیارش بود از جمله پرداخت حدود 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات هدفمند سازی یارانه ها و پرداخت بهای گندم کشاورزان منابع مالی آن محدود است، افزود: به دنبال این هستند که بتوانند منابع بانکی را ردیابی کنند و یک ردیف اعتباری مشخص از بانک مرکزی دریافت و تفاهم نامه مذکور عملیاتی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید