Iranian Agriculture News Agency

شرکت های دانش بنیان در توسعه گلخانه ها نقش مهم دارند

رئیس انجمن ملی گلخانه سازان کشور با اشاره به نقش مهم شرکتهای دانش بنیان در توسعه گلخانه ها، گفت: علم مرتبط با توسعه گلخانه ها در دنیا یک علم پویا است و مرتب در حال تغییر و تحول است.

شرکت های دانش بنیان در توسعه گلخانه ها نقش مهم دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عبدالرحمان حسینی فرد تصریح کرد: به همین سبب برای توسعه این صنعت نه تنها به شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی بلکه برای تکمیل این فرآیند نیازمند بهره مندی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و متخصصین در سایر حوزه های علمی از قبیل اقلیم شناسی، عمران، مکانیک، برق و الکترونیک، صنایع شیمی و فیزیک، محاسبات آماری و ریاضیات، پتروشیمی، فولاد و ... هستیم.

 وی افزود: نقش و تاثیر نمایشگاه های تخصصی کشاورزی و گلخانه ای در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

او با بیان این مهم که راندمان و کارایی مصرف آب در گلخانه ها بالا بوده و صرفه جویی آب در گلخانه ها بسیار قابل توجه بوده و به کشاورزی سنتی در فضای ارجحیت دارد، اضافه کرد: در سال های ابتدایی استفاده از گلخانه ها عموما چند محصول محدود از قبیل خیار، گوجه فرنگی و برخی انواع گیاهان زینتی پرورش داده می شد.

حسینی فرد اظهار کرد: اما در حال حاضر تنوع کشت بسیار بیشتر شده و طیف وسیعی از سبزی و صیفی، گل و گیاهان زینتی، درخت و درختچه های زینتی، انواع میوه ها، نهال، نشاء، بذر، گیاهان دارویی و حتی برخی گیاهان علوفه ای در گلخانه ها تولید می شود و روز به روز در حال توسعه هستند.

 

رئیس انجمن ملی گلخانه داران ایران با تاکید بر این موضوع که کیفیت محصولات گلخانه ای به مراتب بهتر از تولیدات فضای باز است، بیان کرد: در کشت گلخانه ای عوامل تولیدی تحت کنترل است و آفات و بیماری ها را می توان پیشگیری و مدیریت کرد که به همین علت مصرف سموم بسیار کمتر خواهد بود و گیاهان و محصولات سالم تری را خواهیم داشت، اما در کشاورزی سنتی و فضای باز عوامل تحت کنترل نمی باشند و مدیریت مشکل تر می باشد.

 

حسینی فرد با اشاره به اینکه پنجمین نمایشگاه بین المللی باغبانی، گلخانه، ماشین آلات و تجهیزات آیفارم که از تاریخ ۲۱ الی ۲۴ شهریور ماه در محل نمایشگاه شهر آفتاب تهران برگزار خواهد شد، گفت:بیشترین سهم مشارکت مربوط به شرکت های عضو انجمن گلخانه سازان کشور می باشد که در زمینه طراحی، ساخت و نصب سازه و تجهیزات گلخانه ای فعالیت دارند.

به گفته وی، دیگر اصناف و صنایع وابسته از قبیل تامین کنندگان نهاده ها، بذر، کود، سم، کنترل بیولوژیک، سیستم های هوشمند، پهپادها و شرکت های خدماتی گلخانه ای نیز در نمایشگاه مذکور حضور دارند.

رئیس انجمن ملی گلخانه داران ایران اظهار کرد: همچنین هیات های تجاری مختلفی از کشورهای ایتالیا، ترکیه، عمان، قطر، اقلیم کردستان، عراق، ازبکستان و پاکستان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که بهترین فرصت برای توسعه همکاری های تجاری و علمی بین کشورها، بخش خصوصی، گلخانه داران و گلخانه سازان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تقاضای کشورهای مختلف برای خرید و واردات محصولات گلخانه ای ایران در حال افزایش است، بیان کرد: به جرات می توان گفت در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از صادرات سبزی و صیفی کشور مربوط به محصولات گلخانه ای می باشد و در رابطه با صادرات محصولات گلخانه ای هیچ محدودیتی نداریم و امروزه به کشورهای قطر، عمان، امارات، روسیه، اکراین، بلاروس، عراق، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و سایر کشورهای اوراسیا صادرات داریم.

رئیس انجمن ملی گلخانه داران ایران گفت: در حال حاضر حدود ۲۳ هزار هکتار گلخانه در کشور داریم که با حمایت های دولت و دستور مساعد ریاست محترم جمهوری، امکان و ظرفیت توسعه به تا چند برابر وضع موجود، مهیا می باشد که فرصتی ارزنده برای این صنعت بشمار می آید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید