Iranian Agriculture News Agency

عباسی هشدار داد:

خطر طغیان مگس میوه در باغ های فارس جدی است

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به نتایج حاصل از پایش مگس میوه مدیترانه در باغ های این استان، احتمال طغیان این آفت در شهرستان های آلوده وجود دارد.

خطر طغیان مگس میوه در باغ های فارس جدی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، جاوید عباسی تصریح کرد: در حال حاضر از شهرستان های شیراز، سپیدان، کازرون، ممسنی، فراشبند، قیروکارزین، جهرم، آباده، مرودشت، اقلید، استهبان، داراب، فسا، لار و ارسنجان وجود این آفت گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای یا مگس میوه یا همان مگس مرکبات با نام علمی Ceratitis capitata  ، مهم‌ترین و مخرب‌ترین گونه مگس میوه در دنیا است، افزود: این آفت از آفات مهم قرنطینه‌ای است که در استان فارس برای اولین بار در دی ماه سال 1386روی میزبان نارنگی در شهرستان شیراز مشاهده شد.

عباسی با اشاره به اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای جثه‌ای حدود نیم سانتی متر دارد، اظهار کرد: این مگس، زیان آورترین گونه از مگس میوه است که به بیش از 300 گونه گیاهی خسارت می‌زند.

به گفته وی؛ میزبان‌های این آفت انواع درختان میوه هسته دار، میوه دانه دار و میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری است.

او بیان کرد: آفت مذکور توانایی انتقال و انتشار وسیع به مناطق سالم از طریق پرواز حشره کامل و همچنین امکان انتقال شفیره مگس با خاک آلوده و لارو آن با میوه آلوده وجود دارد. انتقال و‌ جابجایی میوه  های آلوده مهمترین روش گسترش و شیوع آفت است.

این مقام مسئول اظهار کرد: درختانی که میوه در حال رسیدن دارند از جمله انار، سیب و هلو در این زمان در معرض آسیب بیشتری نسبت به سایر باغ ها قرار دارند.

وی  با تاکید بر اینکه آفت مذکور توانایی ایجاد خسارت 100 درصدی در باغ های میوه دارد، از باغداران  خواست با مشاهده هر گونه شواهد از آلودگی به کلینیک های گیاهپزشکی یا مراکز جهاد کشاورزی در سرتاسر استان فارس مراجعه کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید