Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی فارس:

استفاده از تشکل‌ها راهگشای بخش کشاورزی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه پروژه مشترک تغذیه باغات این استان توسط اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی باغداران این استان اجرا خواهد شد، گفت: با بررسی های انجام شده استفاده از تشکل‌ها راهگشای بخش کشاورزی است.

استفاده از تشکل‌ها راهگشای بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حمید دبیری در همایش تغذیه گیاهی که یکشنبه سی ام مرداد ماه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان برگزار شد، تصریح کرد: رئیس سازمان بر استفاده از ظرفیت تشکل های تعاونی‌ و بخش خصوصی تاکید دارد و از اجرای طرح تغذیه باغات حمایت می کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح تغذیه باغات با رویکرد افزایش کمیت و کیفیت محصول دقیقاً یک طرح فنی اجرایی است که می تواند در باغبانی تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: استان فارس مقام اول در تولید محصولات باغبانی کشور را دارد که برای حفظ این جایگاه باید برنامه ریزی های فنی داشت.

او با اشاره به آمار های فائو مبنی بر اینکه ۳۵ تا ۶۰ درصد افزایش مواد غذایی گیاهی مربوط  به تغذیه و استفاده از کودهای شیمیایی است، ابراز کرد: در کمیته تغذیه جهاد کشاورزی استان فارس برای اولین در سال زراعی جاری ۲۰ هزار تن انواع کود اوره، فسفر و پتاس را به بخش باغبانی اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه ارتقای کمی و کیفی، سلامت محصول و بازار محصول از جمله اهداف اجرای طرح مشترک تغذیه باغات است، افزود: افزایش عمر اقتصادی درختان، کاهش خسارت در ابعاد مختلف که در باغات تاثیرگذار است، کاهش خسارت عوامل غیر زنده و زنده، و کاهش اثرات سرمازدگی مداوم که هر سال شاهد آن هستیم و بسیاری از پوسیدگی ها احتمالا با یک تغذیه مناسب و کودهای پتاس، فسفر و ریز مغذی ها قابل کنترل است.

به گفته او؛ مدیریت موارد مذکور بدون نیاز به استفاده از سموم شیمیایی مقدور است پس تغذیه به عنوان اصل و اساس یک برنامه راهبردی برای باغ ها در نظر گرفته شده است.

دبیری افزود: از تعاونی های باغداران می خواهم با توصیه های فنی که خواهند داشت و کلاس های آموزشی که برای باغداران با کمک کارشناسان برگزار می کنند این بهره برداران را به مصرف ریزمغذی ها در واحد های تولیدی ترغیب کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سعی می کنیم ۳ تا ۴ هزار تن انواع کود های ماکرو به باغ های تحت پوشش این طرح اختصاص بدهیم و با در اختیار گذاشتن کودهای دولتی و اعتبارات و یارانه ها در اجرای طرح مشارکت و کمک کنیم.

وی با بیان اینکه برش شهرستانی برای اجرای این طرح  به تمام شهرستان ها اعلام شده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح که از اول مهر ماه آغاز می شود باغداران داری تولید متوسط به بالا انتخاب خواهند شد تا اثرات آن مشهود باشد. این اقدام یک تحول بزرگ بسیار بزرگی در صنعت باغبانی ایجاد می کند.

همایش تغذیه گیاهی به منظور افزایش کمی و کیفی محصولات باغی و تولید محصول سالم و گواهی شده میزبان مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سید محسن قائمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در این سازمان، ، سید کاظم موسوی سرپرست سازمان تعاونی روستایی استان فارس، بابک مقصودی رئیس اتحادیه تعاونی باغداران استان فارس و جمع کثیری از مدیران ستادی و شهرستانی جهاد کشاورزی، مدیران عامل تعاونی های باغداران و باغداران پیشرو استان فارس بود.

این همایش در پی انقعاد تفاهم نامه فی مابین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و اتحادیه تعاونی باغداران این استان با موضوع اجرای طرح افزایش کمیت و کیفیت محصولات باغی برای یک دوره سه ساله برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید