Iranian Agriculture News Agency

بیش از 400 سازه آبخیزداری در فارس آبگیری شد

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس از آبگیری 400 پروژه کوچک و بزرگ آبخیزداری و آبخوانداری در 24 شهرستان این استان خبر داد.

بیش از 400  سازه آبخیزداری در فارس آبگیری شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، منصور رضایی گفت: در پی بارندگی های اخیر در نقاط مختلف استان بین 70 تا 100 درصد حجم برخی از سازه های آبخیزداری آبگیری شدند.

وی تصریح کرد: حجم کل نزولات جوی مهار شده طی بارش های چند روز اخیر در پشت سازه های آبخیزداری استان اعم از سیستم های پخش سیلاب، سدها و بندهای خاکی، ملاتی و دیگر سازه های آبخیزداری آبگیری شده، 100 میلیون متر مکعب است.

به گفته وی؛ بیشترین میزان آبگیری طرح های آبخیزداری مربوط به شهرستان های فسا و نورآباد ممسنی و پروژه های رحیم آباد و واصل آباد، شیدانک، تل مستکی، جونکان و تنگ اژدها گزارش شده است.

رضایی اظهار کرد: میزان ذخیره آب در این سازه ها بیش از 15 میلیون متر مکعب گزارش شده به طوری که برخی سازه ها تا دو مرحله آبگیری شده است.

این مقام مسئول افزود: با اجرای این پروژه ها سیلاب مهیب ناشی از حدود 300 میلی متر باران شدید و سیل آسا و تهدیدات ناشی از این سیلاب را که جان مردم، سرمایه ها، تاسیسات و بناها را هدف گرفته بود مهار و این تهدید به فرصتی برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی تبدیل شد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به اینکه از ابتدای شروع فعالیت ها تاکنون عملیات آبخیزداری در سطحی بالغ بر یک میلیون و754 هزار، معادل 14 درصد مساحت استان صورت گرفته است،گفت: این پروژه ها پتانسیل مهار سالانه 800 میلیون متر مکعب سیلاب ها را فراهم کرده است.

رضایی بیان کرد: یک هزار و 520 طرح آبخیزداری در استان فارس وجود دارد و در سال جاری نیز 65 طرح دیگر اجرا و به مرحله بهره برداری می رسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید