Iranian Agriculture News Agency

دهقان پور مطرح کرد:

کارگروه استانی برای نجات بلوط های زاگرس تشکیل می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی و تحقیقاتی باید نتیجه محور باشند، گفت: برای نجات بلوط های زاگرس کارگروه استانی متشکل از دستگاه های اجرایی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و دوستداران طبیعت تشکیل می شود.

کارگروه استانی برای نجات بلوط های زاگرس تشکیل می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی این استان با اشاره به اینکه در کارگروه مذکور باید از متخصصین و صاحب نظران حوزه های مختلف استفاده کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر تمرکز ما باید بر روی راه حل های کوتاه مدت باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه های میان مدت و دراز مدت نیز باید مد نظر باشد و آن را به تدریج دنبال کرد، افزود: در گام اول برای مهار آفت جنگل های بلوط به نظر می رسد روش های ترکیبی مانند همان روش های تله نوری یا مبارزه از طریق BT می تواند موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه یک سند جامع بوم سازگار زاگرس توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حال تهیه است، اظهار کرد: از این سند می توانیم به عنوان کمک کننده در اجرای برنامه ها و اقدامات عملیاتی در حوزه زاگرس در مواجه با آفت استفاده کنیم و محور کار باشد.  

او با تاکید بر ضرورت رصد مناطق آلوده و پایش آفت در عرصه ابراز کرد: باید برای این آفت یک کمربند حفاظتی مشخص کنیم یعنی جلوگیری کنیم از تسری آفت به نقاط دیگر؛ از فناوری های فضا پایه در این خصوص می توانیم استفاده کنیم به طوری که بررسی کنیم در بازه های زمانی مشخص آلودگی آیا گسترش پیدا کرده یا با اقدامات انجام شده محدود می شود.

دهقان پور با اشاره به اینکه تله های نوری و فرمونی به عنوان یکی از راه های کنترل آفات به شمار می آیند، اضافه کرد: این روش ها از راه های بی خطری است که ضربه ای به اکوسیستم و زیست بوم زاگرس نمی زند و می تواند کمک کننده باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به ظرفیت استفاده از بسیج و ‌مشارکت مردم به عنوان یکی دیگر از ابزار های موجود در مقابله با آفات جنگل های بلوط زاگرس پرداخت و بیان کرد: همکاران ما در ترویج نسخه عملیاتی آن را در کنار مراکز تحقیقات تدوین می کنند و از آن استفاده می کنیم.

او به موضوع زوال جنگل های زاگرس نیز گریزی زد و عنوان کرد: در کمیته ای مشخص باید این موضوع بررسی و پیگیری شود تا مشخص شود چه اقداماتی باید انجام داد تا از این پدیده جلوگیری و به احیاء و بازسازی زاگرس کمک کنیم؛ ما در استان فارس برای جوان سازی جنگل ها باید یک تقویم اجرایی مشخص کنیم.

به گفته وی؛ باید مشخص کرد چه محدوده ای از جنگل ها را می خواهیم جوان سازی کنیم زیرا با پیر شدن بلوط زار ها آفت می تواند طغیانی شود و جوان سازی این جنگل ها می تواند یکی از راه حل های ما در مقابله با تهدید باشد.

نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان فارس به ریاست مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی و با حضور ابوالفتح مرادی سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و حسینی مشاور استاندار برگزار شد؛ در این نشست علاوه بر بررسی اقدامات و برنامه های در دست تدوین برای مبارزه با پروانه سفید برگخوار بلوط، تدوین الگوی کشت در استان فارس و همچنین پروژه های تحقیقاتی با عنوان سامانه ماشین بینایی برای تعیین درصد شکستگی و تعداد بذرهای مختلف و اثر چند آفت کش شیمیایی علیه آفات پنبه نیز بررسی شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید