Iranian Agriculture News Agency

مویدی خبر داد:

اختراع دانش بنیان جوان بیضایی آماده تجاری‌سازی

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با تاکید بر تحقق شعار سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" گفت: یک جوان خوشفکر و مخترع بیضایی موفق به طراحی و ساخت دستگاه مکانیزه آبپاش کشت نشایی در گلخانه شده است.

اختراع دانش بنیان جوان بیضایی آماده تجاری‌سازی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، صدیقه مویدی با اشاره به اینکه صدورگواهی ثبت اختراع این دستگاه با همکاری شرکت دانش بنیان در حال انجام است، تصریح کرد: برای اولین بار در کشور این دستگاه مکانیزه آبیاری گلخانه در سه گلخانه کشت نشاء شهرستان بیضا نصب شده و در حال بهره برداری است.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت دستگاه موصوف در کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری در کشاورزی اظهار کرد: یک نمونه سقفی داخلی از این دستگاه با بوم و تجهیزات ریلی و کابل برق در سقف گلخانه نصب می شود اما این آبپاش مکانیزه زمینی بوده و قادر است با باتری و شارژ هفت روزه  و یا با کابل برق کار کند.

به گفته وی؛ بوم متحرک این آبپاش از جنس آلومینیوم و با وزن 18 کیلوگرم است که به راحتی بین ردیف ها و سالن های گلخانه جابجا می شود؛ قیمت تمام شده برای ساخت و راه اندازی این دستگاه نسبت به نمونه سقفی یک ششم است.

او می افزاید: کنترل سرعت حرکت و پاشش بوم آبیاری، دبی یکسان آبیاری، سبز شدن کامل و یکنواخت بذور، عدم نیاز به ریل گذاری سقفی و کاهش هزینه راه اندازی و عدم نیاز به تغییر در سیستم آبیاری موجود از مزایای این دستگاه دانش بنیان است.

مویدی؛ کاهش مصرف آب و نهاده های کشاورزی، قابلیت تنظیم ارتفاع و میزان پاشش، یکنواختی نشاهای تولیدی، قابلیت انجام سه عملیات آبیاری، تغذیه و سمپاشی، کنترل دستی و خودکار، و کاهش هزینه های کارگری را از دیگر قابلیت ها و محاسن این روبات دانست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید