Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس:

الگوی کشت نیازمند سیاست حمایتی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه قرار است استان فارس به عنوان استان پیشرو مدلی از الگوی کشت ارائه دهد، گفت: یکی از عوامل مهم در این امر، مسائل اقتصادی است از این رو اجرای الگوی کشت جدید نیازمند سیاست‌های حمایتی است.

الگوی کشت نیازمند سیاست حمایتی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در نشست جامعه روحانیت شیراز که به میزبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس برگزار شد، با بیان اینکه در ارائه الگوی کشت، مولفه‌های بسیار زیادی از جمله بحث‌های اکولوژیکی، زیست بومی و افزایش بهره وری آب موثر هستند، تصریح کرد: باید گیاهان سازگار  با کم آبی لحاظ شود و سیاست‌ها در راستای افزایش تاب‌آوری بخش کشاورزی در مقابل تکانه های محیطی، به طور مشخص تغییر اقلیم و تکانه های اقتصادی متاثر از بازارهای داخلی و بین‌المللی باشد.

وی با اشاره به اینکه به منظور اجرای موفق الگوی کشت یک توازن بین استانی و در سطح کلان باید دنبال شود، اضافه کرد: تا یک ماه آینده لایه‌های خاک، تولید، آب، هوا و اقلیم روی هم قرار می گیرد و نهایتا یک مدل اجرایی از بحث الگوی کشت ارائه می دهیم.

دهقان پور با بیان اینکه گیاهان دارویی غالبا به خشکی و خشکسالی مقاوم هستند و می‌توانند یک ظرفیت اقتصادی را داشته باشند، ابراز کرد: برنامه ای  برای افزایش سطح زیر کشت و استفاده از گیاهان دارویی تدوین شده است.

به گفته وی؛ در قالب نرم افزار امکان سنجی 49 گیاه که قابلیت کشت در استان فارس دارند شناسایی و برنامه ای برای توسعه کشت در سال جاری مشخص شده است، با کمک این نرم افزار، علاوه بر اینکه عملکرد گیاهان دارویی در هر منطقه مشاهده، وضعیت مناسب و یا نامطلوب میانگین تولید نیز مشخص شد.

دهقان پور؛ به هدررفت 27 درصدی تولیدات کشاورزی در قالب ضایعات نیز گریزی زد و افزود: طرح کاهش ضایعات محصولات کشاورزی آماده شده است که اگر سالانه 2 تا3درصد ضایعات کاهش پیدا کند، این طرح‌ می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه خاک یکی از عوامل اصلی در تولید است و برای تشکیل یک سانت لایه خاکی، حدود 500 سال زمان نیاز است، اظهار کرد: طرح افزایش ماده‌ آلی خاک های استان فارس تدوین شده و یک مجری برای این طرح مشخص شده است که به عنوان پایلوت کشوری و با کمک تولیدکنندگان اجرا می‌ شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، از افزایش ضریب نفوذ دانش به عنوان یکی از اولویت های این سازمان نام برد و گفت: در این راستا اتاق فکر و دفتر ارتباط با مراکز دانشگاهی و مجامع علمی تشکیل شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید