Iranian Agriculture News Agency

تقسیم کار، کلید حل مسائل اقتصادی به ویژه کشاورزی است

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: حل مسائل اقتصادی به ویژه در حوزه کشاورزی نیاز به کار طولانی دارد و نخستین قدم تقسیم کار و مشخص شدن وظایف است.

تقسیم کار، کلید حل مسائل اقتصادی به ویژه کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، آیت الله لطف الله دژکام روز پنج شنبه بیست و ششم خردادماه در نشست جامعه روحانیت که به میزبانی جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد، ابراز کرد: باید همدیگر را درک‌ کنیم، نقشه راه بخش‌ کشاورزی را بفهمیم، ‌تقسیم کار ‌کنیم، جایگاه و نقش روحانیت را مشخص ‌کنیم و در آن قسمت خدمت ارائه کنیم و به صورت مقابل کمک و همکاری دریافت کنیم. این نوعی تقسیم کار اجتماعی است.

وی افزود: در ابتدا باید ببینیم ما که در این جلسه نشسته ایم و این جلسه مختص مباحث مربوط به کشاورزی است آیا امروز یک‌ نظام تقسیم کار اجتماعی در کشور وجود دارد که بدانیم هر کدام از ما چه کاره هستیم؟

امام جمعه شیراز اظهار کرد: عزیزان حاضر در این جلسه در مجموعه بحث اقتصادی کشور و علی الخصوص مباحث تولیدات کشاورزی کجای کار قرار دارند؟ اگر ما یک‌ نظام تقسیم کاری را ایجاد نکنیم از این به بعد نیز هرچه جلو می رویم بغرنجی مسائل در ذهن مردم و خود ما زیادتر می شود چون تکلیف روشن نیست و معلوم نیست ما چه کاره هستیم و دیگران چه کاره هستند.

این روحانی ابراز کرد: اگر بخواهیم از منظر گام دوم انقلاب اسلامی به مسئله نگاه کنیم همان بحث جامعه پردازی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند از انقلاب ۴۰ سال گذشته است و امروز در گام دوم انقلاب یک دوره طولانی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی خواهیم داشت.

دژکام اضافه کرد: پس گمان نکنیم که با برگزاری جلسه مشکلات حل می شود و مسئله بخش کشاورزی تا حل شود نیاز به کار طولانی دارد. در این مسیر طولانی اولین مسئله این است که در تقسیم کاری که انجام می دهیم ما به عنوان روحانی چه نقشی در این قضیه داریم؟ بالاخره الگوی اداره کشور باید معلوم شود، برادران شما عموما جلودار حرکت انقلابی بوده اید و الان هستید، مسائل امروز انقلاب با مسائل سال ۵۷ متفاوت است و در گام دوم انقلاب هستیم، در این قسمت اگر ندانیم چه کاره هستیم و چه کار باید بکنیم پیشرفت نخواهیم کرد.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: یک نگاه راهبردی است که مشخص می کند مثلا در بخش کشاورزی ۴ سال دیگر استان فارس در چه وضعیتی است؟ استان خانه ‌ما است، در بخش کشاورزی از گوشت، گندم، کالاهای استراتژیک و غیر استراتژیک شرایط استان به کجا می رسد؟

دژکام بیان کرد: اگر می خواهیم نظام تقسیم کار را در جامعه درست کنیم باید شروع به کار کنیم. روحانیت در ترویج این تفکر برای کشور چه کاره می تواند باشد؟ از طرفی مردم هم توقع دارند تا ما در تریبون و منبر خود مطالبه کنیم. رهبر انقلاب فرمودند از نظر اجتماعی مسائل کشور را سامان دهید تا مسئولیت ما و همه مشخص باشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: این ‌مسئله امروز‌ کشور است. مجلس شورای اسلامی پیش از انجام هر‌کاری و بررسی جزییات باید این موارد را مشخص‌کند. چرا با یکدیگر تعارف میکنیم؟ آیا می خواهید شرایط را تغییر دهید یا خیر؟ این تغییر همان ‌جامعه پردازی است.

وی افزود: بحث عمده که نقش اصلی ما طلبه ها است هدایت اخلاقی است، از نظر اخلاقی فقه هم هست. وقتی می دانید یک محصول‌ کشاورزی سرطان زا است آیا حق دارید به بازار بفرستید و این کار شرعا حلال است؟

دژکام گفت: ما وظیفه هدایت اخلاقی داریم یعنی‌حلال و حرام را باید متناسب با این موضوعات تطبیق کنیم و به مردم بفهمانیم که حلال یا حرام است. بسیاری از پزشکان تایید کرده اند که بسیاری از بیماری ها و سرطان ها به خاطر همین نوع غیر بهداشتی و غیر ارگانیک بودن تولیدات است. اگر دلیل علمی دارد‌ ما روحانیون باید وظیفه خود را انجام دهیم و به میدان بیاییم. آیا این جز وظایف ما هست؟ اگر هست انجام می دهیم و در ‌مقابل بخش های دیگر هم مسئولیت دارند و این تقسیم کار است.

وی افزود: نقش دولت در جامعه چیست؟ اصل کار بخش کشاورزی با دولت است. حال تمام کمبود امکانات را دولت باید بدهد؟ پس ساختاری که در اصل ۴۰ قرار بر تغییر بود برای چه بود؟ وظیفه دولت آیا این است که همه پول را خود بیاورد؟پول نفت را گرفته و توزیع می کند و ما خیال ‌می کنیم تولید بخش کشاورزی است در حالیکه می خواهیم تولید ‌بخش کشاورزی طوری باشد که شیر نفت را ببندیم به سرمایه‌دار‌ مردمی در اینجا چقدر ‌نقش دهیم؟ اگر به این پرسش ها پاسخ ندهیم مسئله حل نخواهد شد. چقدر جلسه بگیریم و صحبت کنیم؟ موتور قضیه را باید حرکت داد.

روحانیون مردم را به صرفه جویی مصرف آب و برق تشویق کنند

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: یک مسئله نیز بحث آب است که در اوج‌ گرما مصرف آن بیشتر می شود و نگرانی برای کشور وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: باید مشکل را حل کنیم. عزیزان روحانی خواهش دارم؛ ‌به همان زبان خودمانی که بلد هستید با توجه به مصرف آب در اوج خود سعی کنید تشویق کنید و مسئله را مدیریت کنید و در ‌مجالس صحبت کنید تا کنترل کنند و از اوج‌ مصرف آب که در دو ماه آینده خواهد بود به لطف خدای متعال رد شویم.

نشست جامعه روحانیت مبارز به مناسبت هفته جهاد کشاورزی روز پنج شنبه بیست و ششم خردادماه به میزبانی جهاد کشاورزی و با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید