Iranian Agriculture News Agency

ستاد فرماندهی و کنترل کالا های اساسی در فارس تشکیل شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تشکیل ستاد فرماندهی و کنترل کالا های اساسی در این سازمان خبر داد و گفت: ما می توانیم مسائل و مشکلاتی که وجود دارد را در کوتاه ترین زمان و با دقت زیادی حل کنیم.

ستاد فرماندهی و کنترل کالا های اساسی در فارس تشکیل شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، در سلسله نشست های خبری مدیران پاسخگوی این استان در سالن شهید قاضی استانداری تصریح کرد: رویکرد ما این بوده است که مشکلات از پایین احصا، در حداقل زمان حل شود و به عنوان بالاترین مقام دستگاه به طور کامل در جریان امور باشم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر بتوانیم مشکلات احصا شده را بلافاصله اقدام به حل می کنیم، اظهار کرد: در صورت نیاز از استاندار یا مقامات مرتبط در وزارت جهاد کشاورزی استمداد می طلبم تا بتوانند راهگشا باشند.

دهقان پور با اشاره به اینکه اعتقاد دارد خبرنگاران یکی از حلقه های ارتباط مسئولین با مخاطب ها هستند، ابراز کرد: مردمی که در جامعه به فعالیت های اقتصادی مشغول هستند منتظر نتایج و اقداماتی هستند که در حوزه اقتصادی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه یکی از طرح هایی که مدنظر است و دولت سیزدهم بر آن تاکید دارد بحث عدالت توزیع در یارانه ها و مردمی کردن یارانه ها هست، اضافه کرد: ما بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار سالیانه برای محصولات و کالاهای اساسی ارز تخصیص می دادیم، وقتی یک کالبد شکافی انجام دادیم در این موضوع می دیدیم که مصرف کننده رضایت چندانی ندارد.

او افزود: ما در حوزه تولید نیز با مشکلاتی مواجه بودیم از جمله اینکه نهاده ای را دولت با مشکلات فراوان تهیه می کرد و در اختیار تولید کننده قرار می داد و لیکن آن عدالت توزیعی اتفاق نمی افتاد.

وی با تاکید بر اینکه ما سعی می کنیم و وظیفه ذاتی خود می دانیم که این رویکرد را دنبال کنیم، بیان کرد: باید بپذیریم هر جا که یارانه ای را تخصیص می دهیم و در آن رانتی وجود دارد احتمال وقوع فساد هم وجود دارد.

به گفته وی؛ معمولا وقتی هزینه های تولید افزایش پیدا می کند یکی از راهکار هایی که برای تولیدکننده یا فردی که به فعالیت اقتصادی اقدام می کند این است که بتواند کاهش هزینه ها را در واحد سطح یا در واحد تولید داشته باشد.

دهقان پور با بیان اینکه ماهیانه بالاتر از یک میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی و نهاده های دام و طیور تخصیص می یافته است،گفت:  این را در نظر بگیرید که ارزی که باید با قیمت نیمایی تخصیص پیدا می کرد به کالاهای اساسی وقتی می خواست وارد شود مابه تفاوت آن را دولت پرداخت می کرد.

او به نقل از اقتصاد دانان تصریح کرد: تزریق این مابه تفاوت به اقتصاد کشور می تواند  به رشد فزاینده پایه پولی کمک کند؛ از طرف دیگر بحث عدالت توزیعی هم مدنظر باید قرار می گرفت؛ هر اقدامی که بخواهیم انجام دهیم شاید یک سری تبعاتی هم داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه باید نگاه مان به اجرای طرح مثبت باشد و آثار سوء احتمالی را به حداقل برسانیم، افزود: در همین راستا اقداماتی را در دستور کار قرار داده ایم که اولین آن رویکرد تمرکز زدایی از مرکز استان است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس به مناطق دوازده گانه تقسیم و برای هر منطقه یک کارشناس معین از بین معاونین و مدیران ستادی انتخاب شده  است، بیان کرد: با این رویکرد گروه های کاری پنج گانه ای نیز تشکیل تا سه حوزه تولید، نظارت و بازار را پایش کنند.

دهقان پور با اشاره به اینکه وضعیت عرضه مرغ در استان فارس در شرایط خیلی خوبی است، اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که داریم، چون این تمرکز زدایی را انجام داده ایم، توانستیم اطلاعات را به طور مشخص احصا کنیم.

او با استناد به اطلاعات احصا شده از ستاد فرماندهی و کنترل کالاهای اساسی استان فارس ابراز کرد: خروجی این بود که همین امروز که خدمتتان هستم بالغ بر ۴۲۰ تن مرغ گرم با اطلاعات اولیه ای که رسیده آماده عرضه به بازار است؛ فردا هم بازار خوبی به لحاظ وفور و فراوانی مرغ و تخم مرغ خواهیم داشت.

این مقام مسئول به نشست خود با تولیدکنندگان مرغ، کشتارگاه ها و زنجیره های تولید و عرضه مرغ نیز اشاره کرد و افزود: تشکر ویژه از تولید کنندگان خودمان داریم زیرا که امروز نشان دادند که بسیار پای کار هستند و آبروی استان برای آنان مهم است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه هایی که داریم این است که احتمالا با یک مقداری بیشبود تولید در حوزه شیر مواجه باشیم، اظهار کرد: سعی خواهیم کرد دغدغه های آنها را مرتفع کنیم و یک سری راهکارها در نظر گرفتیم مانند تبدیل شیر به شیر خشک و راه اندازی خطوط استریل گه پیگیری می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید