Iranian Agriculture News Agency

ظرفیت های بخش کشاورزی در ارتباط با شرکت های دانش بنیان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تغییر رویکرد قراردادهای تحقیقاتی از میدان محور به فناور محور، بورسیه کردن رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری، حمایت از استارت آپ‌های نوپا و نهادینه‌سازی فناوری‌های دانش‌بنیان در چرخه ذینفعان از جمله رویکردهای این سازمان در حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است.

ظرفیت های بخش کشاورزی در ارتباط با شرکت های دانش بنیان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در نشست شورای اداری که به ریاست استاندار فارس برگزار شد، ابراز کرد: افزایش سهم حوزه کشاورزی در شرکت های دانش بنیان از جمله برنامه های در نظر گرفته در جهت تحقق رویکردهای مطرح شده می باشد.

 وی؛ پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به منظور کاهش هزینه های تولید، توسعه زیست بوم فناوری بخش کشاورزی، منابع طبیعی و غذا، هوشمندسازی کشاورزی، بکارگیری فناوری IOT و توزیع هوشمند محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی از جمله برنامه های پیش رو به منظور افزایش سهم حوزه کشاورزی در شرکت های دانش بنیان دانست.

دهقان پور تصریح کرد: بکارگیری اتاق وضعیت پردازش تصویری اطلاعات کشاورزی و تحلیل داده های اقتصادی کشاورزی و هوش مصنوعی، حفظ کاربری اراضی کشاورزی با طراحی پلتفرم بومی پایش تغییرات کاربری های اراضی کشاورزی و اطراف کلان شهرها مبتنی بر فناوری فضاپایه از دیگر برنامه ها می باشد.

سازوکار اجرایی در تفاهم نامه با پارک علم و فناوری فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از سازوکار اجرایی کوتاه مدت یک ساله، میان مدت سه ساله و بلند مدت در اجرای تفاهم نامه با پارک علم و فناوری فارس با هدف دانش بنیان کردن بخش کشاورزی نیز سخن گفت و افزود: در برنامه کوتاه مدت سهم بخش کشاورزی از تعداد کل شرکت های دانش بنیان و فنآور حداقل 20 درصد، معرفی محصولات شرکت های دانش بنیان به بهره برداران پیشرو، مشارکت در برگزاری رویدادهای مختلف در زمینه کشاورزی و استفاده از بودجه پژوهشی دستگاه های تابعه در این زمینه در نظر گرفته شده است.

به گفته وی؛ مشارکت در تاسیس پارک کشاورزی، تسهیل در روند اخذ مجوز های لازم برای محصولات فناور، تسهیل بازار رسانی و الزام بهره برداران به استفاده از این محصولات و شتاب دهی و توسعه گری شرکت های فناور از برنامه های میان مدت می باشد.

دهقان پور؛ ایجاد چرخه کامل محصول فناور و دانش بنیان با مشارکت سازمان، هدایت سرمایه های داخلی و خارجی و تمرکز آنها بر طرح های دانش بنیان با بازدهی اقتصادی مطلوب در بخش کشاورزی، ایجاد چرخه صدور کالا و خدمات دانش بنیان تولید شده توسط شرکت های فناور بخش کشاورزی، سرمایه گذاری ریسک پذیر در راستای کمک به شرکت های دانش بنیان در جهت اجرای طرح های ریسک دار را از جمله برنامه های بلندمدت برشمرد.

افزایش بهره وری از طریق تولید دانش بنیان

وی به افزایش بهره وری از طریق تولید دانش بنیان نیز گریزی زد و عملیاتی سازی سهم بری دانش از تولید کشاورزی (سدات) و مدیریت تلفیقی آفات و بیماری های گیاهی و مدیریت تغذیه تلفیقی را از جمله برنامه ها در این راستا دانست.

برگزاری رویدادهای بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه رویدادهای کارآفرینی و استارتاپی کشاورزی بــا هدف خلق انـگیزه و حل مسائل بخش کشاورزی برگزار می شود، اظهارکرد: بکارگیری فناوری فضا پایه در بخش کشاورزی، روستای هوشمند و سازگار با کم آبی، محصولات جدید کم آب بر، صادرات اشتغال آفرین، ارز آفرینی از پسماندهای کشاورزی و استفاده از آب های خاکستری از جمله این رویدادها می باشد.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید