Iranian Agriculture News Agency

با تاکید نماینده ولی فقیه در فارس؛

نقشه راه تولیدات کشاورزی فارس در سال 1401 تدوین شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به تاکید نماینده ولی فقیه در این استان مبنی بر ضرورت تدوین نقشه راه در بخش های تولیدی و پیگیری استاندار گفت: این نقشه راه برای سال 1401 آماده و به طور مشخص مباحث کاری طرح ریزی شده است.

نقشه راه تولیدات کشاورزی فارس در سال 1401 تدوین شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در دیدار با آیت الله لطف اله دژکام نماینده ولی فقیه در این استان تصریح کرد: برنامه ها در حوزه های تولیدات گیاهی و دامی و بخش های مرتبط با آن مانند حفظ نباتات و مکانیزاسیون نهایی شده و همچنین برای سایر دستگاه های مرتبط با جهاد کشاورزی طرح ریزی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نقشه راه و برنامه های مذکور از دو ماه قبل در حال بررسی و تدوین بوده است، اظهار کرد: برای تدوین این برنامه شهرستان ها تعدیل هایی را که نیاز بوده است و یا مواردی را که باید کار می کردند، منعکس کرده اند؛ سعی کردیم  پایین ترین سطوح مختلف در تدوین برنامه مشارکت کنند.

وی با با بیان اینکه با حضور ساداتی نژاد در راس وزارت جهاد کشاورزی یک سری سیاست‌های پشتیبان و حمایتی از تولید دنبال می شود، ابراز کرد: ما هم به تبع وظیفه‌ی خودمان می‌دانیم که از این سیاست‌ها تبعیت کنیم چون معتقدیم واقعا سیاست‌هایی است که می تواند به ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در بخش کشاورزی کشور کمک کند.

او به بحث کشت قراردادی، دپلماسی غذایی، سند دار کردن اراضی کشاورزی و قرارگاه امنیت غذایی به عنوان بخشی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی پرداخت و بیان کرد: در قرارگاه امنیت غذایی به صورت روزانه مسائل مرتبط با حوزه‌ی تولید و عوامل موثر بر آن روزانه رصد می شود؛ ما موظف هستیم در قالب این سیاست ها گام برداریم.

دهقان پور با بیان اینکه متناسب با شرایط و مقتضیات استان فارس نیز باید  بتوانیم یک سری نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی داشته باشیم، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک مجموعه همکاران و به طور مشخص تولیدکنندگان منشا تحول در این استان باشیم.

به گفته وی؛ بر اساس قانون در چند ماه اخیر نظارت بر بازار محصولات اساسی و کشاورزی به جهاد کشاورزی محول شده است از این رو سازمان متبوع او سعی کرده است در حد توان  یک آرامش بخشی در بازار این محصولات صورت گیرد که به همین منظور قرارگاه امنیت غذایی با حضور دستگاه های درون و برون سازمانی به طور منظم تشکیل جلسه دارد.

طراحی سامانه نظارت بر کالاهای اساسی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه تلاش کرده ایم تا یک نظارت هوشمدانه نسبی بر بازار داشته باشیم، گفت: به همین منظور یک سامانه ای طراحی کرده ایم که در جلسه با مقام عالی وزارت اعلام کردیم می توانیم این سامانه را به عنوان یک سامه ملی در اختیار وزارت خانه قرار دهیم.

به گفته او؛ با سامانه مذکور بیش بود ها و کمبود های کالا های اساسی در سطوح مختلف بازار رصد، رنگ بندی و اعلام می شود؛ این اقدامات موجب حصول یک رضایت نسبی در بین همکاران، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شده است.

وی با اذعان به اینکه نقاط ضعفی نیز در حوزه بازار وجود دارد، تاکید کرد: یک سری عواملی هست که در اختیار ما نیست؛ به طور مشخص در بحث تامین نهاده‌ ها تولیدکنندگان گلایه‌هایی دارند؛ عدم تعیین تکلیف ارز ترجیحی باعث شده که نگرانی‌هایی در بین تولیدکنندگان وجود داشته باشد.

این مقام مسئول به طرح افزایش ضریب نفوذ دانش در واحد های تولیدی نیز اشاره کرد و افزود: رویکردمان بر تمرکز زدایی است؛ استان را مناطق چندگانه تقسیم کرده ایم تا شهرستان‌ها متناسب با شرایط اقلیمی و خصوصیات متفاوتی که دارند بتوانند در حوزه‌ی تولید برنامه ریزی کنند؛ از هر منطقه یک نفر به عنوان نماینده انتخاب شده است.

او به تشریح نقش دانش آموختگان کشاورزی در افزایش ضریب نفوذ دانش در واحد های تولیدی نیز پرداخت و ابراز کرد: سهیم شدن دانش آموختگان کشاورزی در قالب بخش خصوصی در قبال افزایش دادن نفوذ دانش و بهبود عملکرد واحد های تولیدی باعث می شود افراد می شود افراد توانمند در حوزه دانش ساماندهی شوند.

به گفته وی؛ افزایش ضریب دانش در مزارع تولیدی موجب بهبود بهره وری شده و در نتیجه می تواند منجر به خلق ثروت و درآمد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به شعار سال که مزین شده است به "تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین" تصریح کرد: امروزه سهم فناوری در رشد تولید تولیدات کشاورزی ما حدود 6 درصد است، تلاش می کنیم این عدد را اتقا دهیم تا قریبا به دو برابر برسد. این هدف از رهگذر دانش می تواند اتفاق بیفتد.

تلاش مراکز جهاد کشاورزی در فارس برای تحول

وی با اشاره به اینکه در استان فارس 93 مرکز رسمی جهاد کشاورزی در بخش ها و دهستان به عنوان حلقه اولیه ارتباطی سازمان جهاد کشاورزی با تولید کنندگان و کشاورزان وجود دارد، اظهار کرد: با وجود عرصه وسیع کاری برخی محدودیت ها و کمبود ها وجود دارد به طور مثال مجموع این مراکز تنها 26 دستگاه خودرو دارا هستند اما سعی می کنیم با وجود کمبود ها منشا تحول و اثر در بخش باشیم.

دهقان پور با اشاره به اینکه او به عنوان رئیس منطقه 2 سازمان های جهاد کشاورزی کشور انتخاب شده است، تشریح کرد: منطقه 2 کشور شامل استان های فارس، خوزستان، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، چهار محال و بختیاری و کهکلیو و بویر احمد است که این منطقه سالانه سهم بیش از 50 میلیون تنی از مجموع 130 میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی کشور دارا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تقدیر از امام جمعه شیراز به دلیل توجه به بخش کشاورزی افزود:  تلاش می کنیم بتوانیم ارتباط منسجم با دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان داشته باشیم و با حضور شما و مجموعه مدیران مرتبط طرح‌ها و پروژه‌های ملی را به ثمر برسانیم.

نشست صمیمی امام جمعه شیراز با دهقان پور عصر پنج شنبه با حضور سید محسن قائمی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و معاونین و مدیران ستادی این سازمان و مدیران کل دستگاه های وابسته در مسجد شهدای کلان شهر شیراز برگزار شد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید