Iranian Agriculture News Agency

کاشت نشایی صیفی جات در خنج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج از کاشت نشایی صیفی جات در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری مزارع پیاز، گوجه فرنگی و بادمجان به صورت 100 درصد نشایی کاشته شد.

کاشت نشایی صیفی جات در خنج

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علی علی پور با بیان اینکه در سال زراعی جاری هندوانه، خربزه، گوجه فرنگی در سطح  ۱۵۰۰ هکتار از مزارع کاشته شده است، تصریح کرد: 30 درصد از این مزارع به صورت نشایی کاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از روش کشت نشایی یکی از راهبردها در مدیریت مصرف آب و رونق تولید در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: کاهش 30 درصدی مصرف بذر، تراکم مناسب بوته، افزایش کیفیت و عملکرد، کاهش مصرف آب و زودرسی محصول و ارائه محصول نوبرانه با قیمت مناسب از جمله مزایای استفاده از این روش می باشد.

این مقام مسئول افزود: با توجه به سطح بالای کشت محصولات سبزی و صیفی در شهرستان این میزان بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب، رقم قابل توجهی است، بنابراین هدف گذاری بلند مدت در شهرستان برای تغییر کشت از کشت بذری به کشت نشایی برای اغلب محصولات خصوصا صیفی جات در نظر گرفته شده است.

علی پور با بیان اینکه در کشت نشایی، حساس ترین مرحله ی رشد گیاه در خزانه سپری شده است، ابراز کرد: با استفاده از این روش کشت، طول دوره رشد در مقایسه با روش بذری  کوتاه تر می شود که این خود می تواند سبب بهره وری استفاده از زمین در تناوب کشت، کاهش عملیات داشت، کاهش مصرف آب، هزینه های کارگری و نهاده شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: کشت نشایی در زمین های کشاورزی با EC بالای آب نیز قابل کشت است زیرا در کشت های معمولی به دلیل شوری آب و خاک بذر در خاک سوخته و از بین می رود و در نهایت سبز نمی شود ولی نشا این گیاه در برابر شوری مقاوم تر است و رشد می کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید