Iranian Agriculture News Agency

نی‌ریز قطب نهالستان استان فارس است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: نی‌ریز با دارا بودن ده نهالستان مجوزدار و تولید سالانه بیش‌ از یک‌میلیون اصله نهال مثمر، قطب نهالستان فارس است.

نی‌ریز قطب نهالستان استان فارس است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علیرضا بصیری تصریح ‌کرد: توصیه می شود کشاورزان نهال مورد نیاز خود را از نهالستان های مجوزدار تامین و در خرید آن کاملا دقت کنند.

وی با بیان اینکه نهالستان مجوزدار به نهالستانی گفته می شود که مدارک لازم برای صدور مجوز توسط موسسه "تحقیقاتِ ثبت و گواهی بذر و نهال کشور" را دارد، ابراز کرد: نهال های شناسه دار دارای مشخصات فیزیکی استاندارد از جمله قطر و ارتفاع مناسب، ریشه سالم و کافی، ارقام شناخته شده تجاری و پرمحصول، تک شاخه و دارای گواهی بهداشت از مدیریت حفظ نباتات هستند.

نصیری بیان کرد: از آنجا که بر روی نهال های تولیدی در نهالستان های مجوزدار، برچسب یا به اصطلاح شناسه نصب می‌شود ازاین‌رو تولیدکننده نهال علاوه بر کیفیت، مسئولیت اصالت گونه و رقم را نیز به عهده گرفته است، اما در نهالستان‌های سنتی که "نهال فاقد شناسه"، تولید می‌شود و یا در دکه‌های فروش حاشیه خیابان‌ها  که به فروش نهال بدون برچسب اقدام می‌کنند، صاحب نهالستان و یا فروشنده نهال، مسئولیتی در مورد سلامت و اصالت نهال به‌عهده نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: در نهالستان های مجوزدار تمام عملیات از جمله تهیه بستر کشت، ضدعفونی خاک، تهیه و کاشت اندام تکثیری مورد نظر (بذر، قلمه، پیوندک)، آبیاری، مبارزه با علف های هرز، تغذیه (مصرف کود)، مبارزه با آفات و امراض، عملیات پیوند زدن، بیرون آوردن نهال از خزانه و بسته‌بندی آن و پوشش ریشه با کتانی و پلاستیک در زمان تحویل به مشتری، زیر نظر کارشناسان کشاورزی انجام می شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: براساس بازدید و در صورت تایید کمیته فنی نظارت بر تولید و توزیع نهال استان، درخواست چاپ برچسب به موسسه "تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال"، ارسال می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید