Iranian Agriculture News Agency

در نشست خبری رئیس جهاد کشاورزی فارس مطرح شد:

545 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای طرح های کشاورزی فارس

دستاورد ها و اقدامات تشریح شد؛

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تخصیص 545 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای طرح های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی این استان خبر داد و گفت: این اعتبارات در قالب تسهیلات بند الف تبصره ۱۸به 156 طرح مصوب در کارگروه های مختلف مرتبط با توسعه بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

 545 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای طرح های کشاورزی فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در نشست خبری روز یکشنبه 17 بهمن ماه با اصحاب رسانه و روزنامه ها که به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر تصریح کرد: این تسهیلات با نرخ 10 درصد برای مناطق کمتر توسعه یافته و 12 درصد برای مناطق نسبتا توسعه یافته اعطا می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مجموع سرمایه گذاری هایی که در بخش کشاورزی انجام می شود حدود 5 درصد سرمایه‌گذاری‌هایی است که در کشور صورت می گیرد، اظهار کرد: نیازمند این هستیم که متناسب با نقشی که بخش کشاوررزی استان فارس و کشور دارد، بتوانیم سرمایه گذاری در این بخش را رشد دهیم؛ ما از سایر سرمایه گذارانی که قرار است در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری کنند استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه تولید و بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است، ابراز کرد: متناسب با این قانون یک سری از کالا هایی که بحث نظارت و  مدیریت  بر تولید و توزیع آن برعهده  وزارت صمت بوده است از آن منتزع شد و به وزارت جهاد کشاورزی الحاق پیدا کرد؛ این قانون با دستور ریاست محترم جمهوری و اهتمامی که مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی داشتند عملیاتی شد.

او با اشاره به اینکه در گام نخست اجرای قانون مذکور در استان فارس نیروهایی که در حوزه بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی فعالیت داشتند به سازمان جهاد کشاورزی استان منتقل شدند، بیان کرد:  29 نفر بازرس در سازمان جهاد کشاورزی حضور پیدا کردند و  در ابتدای کار سعی کردیم  از تجارب آنان استفاده لازم را ببریم.

مدیریت به هنگام در قرارگاه امنیت غذایی دنبال می شود

دهقان پور به موضوع قرارگاه امنیت غذایی نیز پرداخت و افزود: در قرارگاه امنیت غذایی به دنبال رصد بازار و مدیریت به هنگام و به روز تولید، توزیع و مصرف محصولات مرتبط با حوزه کشاورزی هستیم؛ سعی می شود از تمامی ظرفیت های سایر دستگاه های مرتبط استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه در قرارگاه امنیت غذایی رویکرد این بوده که بیش بودها و کمبودهای مرتبط با حوزه تولید را رصد کنیم و با رویکرد آینده نگری و آینده‌ پژوهی و تحلیل روندها مشخص کنیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، اضافه کرد: می خواهیم مواردی را که به حوزه تولید لطمه ای وارد می کنند مدیریت کنیم و این فلسفه اصلی قرارگاه امنیت غذایی است.

دهقان پور ذخایر کالاهای اساسی در کشور و استان فارس را در بهترین سطح چند سال گذشته توصیف کرد و افزود: البته در جاهایی هم نوساناتی داریم مثلا در روغن که چند روز گذشته شاهد بودیم. متاسفانه در استان فارس جایگاهی برای ذخیره روغن نباتی نداریم از این رو برنامه احداث یک انبار 25 هزار تنی روغن در استان فارس کلید خورده است.  

او به موضوع تشکیل "قرارگاه صدور اسناد کشاورزی" با دستور مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی نیز گریزی زد و گفت: این اقدام می تواند در تثبیت مالکیت اراضی برای تولید کنندگان گام موثری باشد به همین منظور اولین جلسه این قرارگاه در هفته گذشته برگزار شد و مقرر است هر هفته ادامه یابد.

وی به تاسیس دفتر ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز اشاره و تصریح کرد: معتقد هستیم باید به دنبال مدیریت دانش بنیان در بخش کشاورزی باشیم؛ این مدیریت از رهگذر استفاده از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی  امکان پذیر است؛ سعی کرده ایم با ایجاد ساختار سازمانی در قالب این دفتر بتوانیم اهداف مرتبط با دانش بنیان کردن کشاورزی را دنبال ‌کنیم.

به گفته دهقان پور؛ یک اتاق فکر به زودی راه اندازی می شود که معتقد هستیم این اتاق فکر باید خاستگاه تمامی اندیشه ها و تفکرات متنوع شامل دیدگاه‌های کارشناسان، محققین، بهره‌برداران و تولیدکنندگان باشد؛ با هم افزایی و تضارب افکار یک ظرفیت بی بدیل ایجاد می شود.

او؛ احصا و دسترسی به ایده‌های نوآورانه و خلاقانه ای که می‌تواند به جهش تولید و نوآوری در بخش کشاورزی منجر شود را از نتایج راه اندازی اتاق فکر دانست.

استفاده از تجربیات برای توسعه کشت قراردادی در فارس

این مقام مسئول در خصوص دستاورد های زیر بخش زراعت جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه "کشت قراردادی" از جمله سیاست های وزارتخانه متبوع است، اظهار کرد: استان فارس با حدود 35 هزار هکتار مقام دوم را از حیث میزان سطح زیر کشت اراضی در قالب کشت قراردادی در اختیار دارد؛ امیدوارم بتوانیم سال آینده با استفاده از تجربیاتی که خواهیم داشت این سطح را گسترده‌تر از وضع موجود داشته باشیم.

دهقان پور با یادآوری اینکه استان فارس سالیان سال است که با موضوع تغییر اقلیم و به طور مشخص مقوله خشکی و خشکسالی مواجه است، بیان کرد: به توسعه کشت گیاهانی که کم آب بر هستند و می‌توانند به پایداری تولید کمک کرده و معیشت تولیدکننده را هم برآورده کنند توجه داریم.

وی یکی از رویکردهایی که با توجه به قابلیت ها و شرایط اقلیمی متنوع استان فارس می توان آن را دنبال کرد، ترویج توسعه گیاهان دارویی دانست و افزود: ستاد کشت گیاهان دارویی از گذشته وجود داشته، سعی می شود با اهتمام بیشتر و با رویکرد فنی و اقتصادی مورد توجه باشد.

او با تاکید بر اینکه تولید در حوزه گیاهان دارویی را باید در قالب زنجیره تولید دنبال کرد و یک نگاه جامع و یکپارچه به آن داشت، گفت: امروزه تقریبا تمام فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی با حوزه آب به عنوان یک پاشنه آشیل در ارتباط است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه قریب به 30 درصد اراضی به صورت کشت دیم هستند، تشریح کرد: دیم زارها قابلیت توسعه عمودی دارند یعنی امکان افزایش تولید در واحد سطح را دارا هستند از این رو "جهش تولید در دیم زارها" طرحی است که برای سال زراعی آتی در دستور کار داریم.

به گفته وی؛ اگر 10 تا 15 درصد به افزایش تولید در دیم زارها کمک کنیم می تواند تاثیر شگرفی در افزایش تولید و بهره وری داشته باشد.

 پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به زیان دیده گان از سیل

دهقان پور به موضوع مخاطرات طبیعی خصوصا سیل اخیر استان فارس نیز پرداخت و ابراز کرد: بر اساس تمهیدات دولت محترم سهم استان فارس برای امهال تسهیلات اعطایی به کشاورزان خسارت دیده از سیل 306 میلیارد تومان مصوب و همچین حدود 600 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات با نرخ 4 درصد و باز پرداخت 15 ساله در نظر گرفته شده است.

او اظهار کرد: در زمان وقوع این خسارت ها همکاران ما بلافاصله در محل حاضر شدند، تخمین خسارتی را انجام دادند؛ علاوه بر این از فناوری‌های فضاپایه که می تواند بستری باشد برای تخیمن های دقیق در برآورد خسارت نیزاستفاده شد.

در پایان نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس که مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه و تعدادی از معاونین و مدیران ستادی این سازمان حضور داشتند از بیش از 40 نفر خبرنگاران و عکاسان خبری رسانه ها و جراید مختلف با اهدای شاخه گل و هدیه به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر تقدیر شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید