Iranian Agriculture News Agency

در انگلستان محافظت می شود؛

درخت سیب 400 ساله که نیوتن زیر آن قانون جاذبه را کشف کرد/ تصاویر

درخت سیبی که نیوتن از آن الهام گرفت و تئوری گرانش کشف شد هنوز زنده است و در انگلستان تحت مراقبت قرار دارد.

درخت سیب 400 ساله که نیوتن زیر آن قانون جاذبه را کشف کرد/ تصاویر

درخت سیبی که نیوتن از آن الهام گرفت و تئوری گرانش کشف شد هنوز زنده است و در انگلستان تحت مراقبت قرار دارد.


درخت سیب 400 ساله که نیوتن زیر آن قانون جاذبه را کشف کرد/ تصاویر

پلنیت نوشت: یکی از معروف‌ترین قصه ها در تاریخ علم، حکایت آیزاک نیوتن و افتادن سیب از درخت است. آیزاک نیوتن جوان زیر درختی در باغ خود نشسته بود که ناگهان سیبی روی سرش می‌افتد، و در یک لحظه، ناگهان نظریه جاذبه زمین به ذهن او خطور می‌کند.

بدون شک شما هم در دوران مدرسه این داستان را شنیده اید، و از آن جایی که داستان‌های این چنینی زیادی به گوشمان خورده ممکن است در صحت آن شک داشته باشیم. اولین روایت افتادن سیب از درخت در دفترچه یادداشت جان کاندیوت - دستیار نیوتن در ضرابخانه سلطنتی و همسر خواهرزاده اش- آورده شده است. کاندویت در مورد نیوتن نوشت:

"در سال 1666 او مجددا به خاطر مرض طاعون از کمبریج خارج شد و نزد مادر خود در لینکلن‌شر رفت؛ وقتی که در حال تفکر در باغی بود، به فکرش خطور کرد که نیروی جاذبه (که باعث شد سیبی از روی درخت به زمین بیفتد) محدود به فاصله معینی از زمین نیست بلکه باید بسیار دورتر از چیزی که معمولا گمان می‌شد، ادامه داشته باشد؛ مثلا چرا تا ارتفاع ماه نباشد…؟"

به نظر می رسد حکایت « افتادن سیب روی سر نیوتن» از زبان خود نیوتن هنگام تشریح کشفش به دوستان و آشنایان منتقل شده است. یکی از بهترین منابع برای شنیدن این داستان، نسخه خطی دوست نیوتن به اسم ویلیام استاکلی است.

او «شرح حال زندگی سر آیزاک نیوتن» را در سال 1752 منتشر کرد، و اولین زندگینامه‌نویس نیوتن شد. بسیاری از وقایع شرح داده شده در این کتاب خیلی زودتر از سال 1752 ثبت شده بودند.

روایت استاکلی به شرح زیر است:

"بعد از شام، هوا گرم بود، ما به داخل باغ رفتیم و زیر سایه درخت سیبی چای نوشیدیم، فقط او و خودم. در میان مباحثه‌های مختلف، او به من گفت که قبلا هم در همین موقعیت بوده و اندیشه جاذبه به ذهنش آمد. او با خود اندیشید، «چرا آن سیب باید به صورت عمودی روی زمین پایین بیاید؟»

" تحت تاثیر افتادن یک سیب، او در حالت تعمق فرو رفت: «چرا نباید غیرمستقیم، یا به سمت بالا حرکت کند؟ ولی دائما به مرکز زمین برود؟ مطمئنا دلیلش این است که، زمین آن را به طرف خود می‌کشد. باید نیرویی کششی در ماده باشد. و مجموع نیروی کششی در ماده زمین باید در مرکز زمین باشد، نه در هیچ کناره‌ای از زمین. به همین خاطر این سیب به صورت عمودی، یا به سمت مرکز می‌افتد. پس اگر ماده، ماده را جذب می‌کند، باید در تناسب کمیت آن باشد. بنابراین سیب زمین را جذب می‌کند، همان طور که زمین سیب را جذب می‌کند."

هر چند دو دهه برای او طول کشید تا تئوری گرانش خود را کامل پرورش دهد. این نظریه اولین بار در کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی در تاریخ 5 جولای 1687 منتشر شد. او همچنین این نظریه را با کمک اندیشه‌های افرادی که پیش‌تر آن را مطرح کرده بودند مثل کریستوفر رن، رابرت هوک، و ادموند هالی (که ستاره دنباله‌دار هالی به افتخار او نامگذاری شده)، کامل کرد.

مکان های زیادی هستند که ادعا می شود محل درخت سیبی است که الهام بخش نظریه نیوتن شد ولی احتمال بسیار قوی وجود دارد که این درخت سیب در منزل خانوادگی او با نام وولستورپ مینر (Woolsthorpe Manor) نزدیک گرانتام در انگلیس، همان درخت الهام بخش نیوتن باشد.

اکنون درخت سیبی در آنجاست که گمان می‌رود درخت سیب مورد نظر است، هر چند بعد از شکسته شدن در طوفانی در سال 1890، دوباره ریشه داده است. حالا بعد از گذشت 400 سال، آن درخت و آن ملک هر دو توسط موسسه نشنال تراست (National Trust) محافظت می‌شوند.

اگر کنجکاوید، بدانید که این درخت از نوع گل کنت (Flower of Kent) بوده و بر اساس استانداردهای امروزی هیچ سیب خیلی خوبی برای خوردن به بار نمی‌دهد، هر چند ظاهرا این سیب‌ها برای استفاده در آشپزی مناسب هستند. علاوه بر این، سیب‌های مورد نظر سبز هستند نه قرمز، که اغلب در تصاویر آیزاک نیوتن و سیب نشان داده می‌شود.

البته درخت‌های زیادی هستند که از درخت وولستورپ پیوند گرفته شده‌اند، از جمله یکی در دانشکده ترینیتی دانشگاه کمبریج که زیر پنجره اتاقی قرار گرفته که نیوتن در هنگام مطالعه از آنجا استفاده می‌کرد.

woolsthorpe-manor6

newtons-apple-tree-22

newtons-apple-tree-32

newtons-apple-tree-42

newtons-apple-tree-62

newtons-apple-tree-52

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید